Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar wordt de kleding gestoomd die je (als consument) naar de stomerij brengt?

Op deze website https://dobbi.com/blog/is-stomen-gebakken-lucht/ vond ik: 'Stomen heeft eigenlijk weinig met stoom te maken maar is het reinigen van kleding zonder water. In plaats van water wordt de kleding gewassen in een chemische vloeistof. Deze vloeistof wordt niet door textielvezels opgenomen waardoor deze mooi in model blijven. Dit gebeurt in een machine die vergelijkbaar is met een wasmachine maar dan gemiddeld tien keer zo groot.'

Een eenvoudige stomerij-winkel in een gemiddelde winkelstraat heeft daarvoor toch geen ruimte? Zijn er dan 'stomerij-hallen', 'stomerij-fabrieken', waar de 'winkelstraat-stomerij' haar te reinigen kleding naar toe brengt?

Bijgaande foto vond ik ook nog. Wat je daar op ziet, lijkt mij ook niet iets wat je vindt in een gemiddelde winkelstraat.

Picture for question
10 maanden geleden
KleinDuimpje
10 maanden geleden
De winkels hebben een servicepunt.
Het textielreinigingsbedrijf haalt het op en brengt het terug naar het servicepunt.
Dit is één van de diensten van het reinigingsbedrijf.
Amadea
10 maanden geleden
Ondanks dat die chemische vloeistof niet door textielvezels opgenomen wordt neemt de kleding wel de geur ervan over. Ik ruik het altijd als iemand in een stomerij gereinigde kleren draagt en vind dat een onaangename geur.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De stomerij bij jou om de hoek is een inzamelpunt. Van hieruit wordt het te reinigen textiel weggebracht (of opgehaald) en gaat naar een grote stomerij waar het gereinigd wordt. Daarna gaat het weer terug naar het inzamelpunt dat nu uitgiftepunt wordt.
(Lees meer...)
10 maanden geleden
Antoni
10 maanden geleden
@jc54, dank voor je antwoord. Ik vond inmiddels een website van zo'n grote stomerij. Die van Van Hal, een textielreinigingsbedrijf in Beringe (in Limburg). Het bedrijf is gevestigd op een industrieterrein en heeft zo'n 150 servicepunten en winkels in Limburg en Noord-Brabant. Zo zullen er dus nog veel meer bedrijven in Nederland zijn. Hier https://www.vanhalstomerij.nl/een-blik-achter-de-schermen vond ik zelfs foto's van de grote machines die ik in de toelichting bij mijn vraag vermeldde. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dat soort bedrijven bestaan.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing