Hoe bestrijd je zilvervisjes?

Hallo,
Wij hebben plots sinds enkele maanden zilvervisjes in huis. In het toilet en nu zie ik er ook in de woonkamer. Ik begrijp niet waar ze plots vandaag komen. Tot voor kort had ik er nog nooit een gezien in huis? Weet iemand waarom die er nu wel zijn? Ik heb op het internet gezocht en blijkbaar houden ze van vochtige plaatsen maar het is zomer geweest, dus zeker genoeg geventileerd.
Hoe krijgen we ze weg? Ik heb gelezen soda bicarbonaat strooien. Daar zouden ze van sterven?
Bedankt voor jullie hulp want ik vind het een vieze gedachte om die beestjes in huis te hebben.

7 maanden geleden
1.4K
Inekez1
7 maanden geleden
Het is een vochtige zomer geweest. Warme vochtige lucht komt dan binnen als je ramen en deuren open hebt. Op bijvoorbeeld koude tegelvloeren, koude waterleidingen etc. ontstaat dan condens. Momenteel is er buiten ook een hoge luchtvochtigheid. Dus met ventileren wordt je huis niet droog. Ventileren heeft wel zin, want je kunt beter schone vochtige lucht hebben dan vieze vochtige lucht (stofjes, gassen door leven, koken, ademen etc). Je huis wordt droger door de verwarming aan te zetten of een luchtontvochtiger te plaatsen.
Pieterke
7 maanden geleden
Kijk even in de zoekfunctie. Dezelfde vraag is al heel vaak gesteld.

Antwoorden (1)

Kijk eerst eens of bijv je wasmachine water lekt. Als er geen oorzaak is dan kunnen ze bijvoorbeeld binnen zijn gelopen. Bestrijden doe je door je huis goed schoon te houden, te ventileren, was het liefst buiten ophangen of vlakbij een open raam en te zorgen dat het niet te warm wordt in je huis. Verder zijn er speciale vangers voor zilvervisjes. Het zijn kartonnen doosjes met lijm. De zilvervisje wordt gelokt en kan door plakrand niet weg.
7 maanden geleden