schimmel op matras, slecht voor de gezonheid?

door heel veel zweten snachts, en soms met wat natte haren me bed instappen heb ik schimmel op me matras gekregen, mijn matras is nog niet heel oud en vervanging is redelijk duur maar is schimmel op je matras slecht voor je gezondheid? er zitten namelijk wat zwarte/groene vlek(jes) op. iemand anders enig idee hoe ik het schoon kan maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.7K

Antwoorden (10)

deze schimmels lijken mij NIET gezond hoor.
hoe je het kan schoonmaken?
misschien met hg, maar ventileer het dan wel heeeeeeeeel goed en goed laten drogen.
Om het te voorkomen kan je beter een handdoek voor je natte haren gebruiken, scheelt echt.
en elke dag je bed opengooien, raam open en ja ook met dit weer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met hg schimmelvlekkenreiniger..
maar het is echt slecht, je ademt alles in..
je matras regelmatig draaien, en je kamer goed luchten, en zeker niet met natte haren gaan slapen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien kun je er een extra hoeslaken om heen doen en deze regelmatig goed uitwassen. misschien wel om de dag verschonen om de volgende keer schimmel te voorkomen.

het behandelen van schimmel kun je met diverse schimmelwerende producten weg krijgen maar deze zijn niet gezond voor je. je moet dan erg goed ventileren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
schimmels bestaan uit sporen en die zweven door de lucht als je die in ademt komen die in je longen en dat is niet gezond.
je moet je matras regelmatig keren/ omdraaien
om dit te voorkomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kunnen/zullen pathogene schimmels (ziekteverwekkend) tussen zitten dus raad ik je aan je matras te later steriliseren en een betere ontvochtiging toe te passen.
Ik vind het onverantwoord daarop te slapen. de afgegeven sporen kunnen je flinke schade berokkenen , door inademing maar ook door beschadigingen in je huid kun je ze in je lichaam krijgen.
Dat moet je niet willen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Het steriliseren kan met een groot soort magnetron, het weghalen van schimmelplekken met chloorbleek is beslist onvoldoende en schadelijk, vrijkomend chloor kan dan de luchtwegen irriteren.
Schimmels zijn hardnekkig, de schimmeldraden kunnen door de hele matras heen lopen.
Misschien kun je informeren bij een ziekenhuis oid of ze daar ontsmettingsmogelijkheden hebben.
Als dat duur wordt is een nieuwe matras die beter ventileert, zoals en boxspringmatras een betere oplossing.
Was het zomer dan had ik je aangeraden de matras flink aan fel zonlicht bloot te stellen, daar kan schimmel heel slecht tegen, maar ja nu staat de winter voor de deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er niet meer op slapen, dan (helaas) maar investeren in een andere matras. Ga daarvoor te rade (op internet en/of een beddenzaak) want er zijn wel speciale matrassen die meer geschikt zijn voor "zweters" dan andere.
amigo
13 jaar geleden
Er bestaan waterdichte hoezen voor om matrassen, maar daarmee los je het probleem niet op - dan zul je ook extra lagen molton en dergelijke om je matras moeten doen of je slaapt in (en niet op) een waterbed, niet comfortabel.
Ik zou toch op zoek gaan naar een nieuw matras, en bij een beddenspeciaalzaak eens informeren naar goeie spullen om vocht op te nemen.
En vooral NIET gelijk je bed opmaken als je eruit komt, laat het open liggen, met het raam open, zorg dat dat vocht weg kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is echt een probleem waar je flink ziek van kunt worden. Investeer in een nieuw matras en waterdichte onderlaken, daarover heen een gewoon laken is wel zo prettig. Er zijn ook hoezen voor je kussen te koop. Persoonlijk zou ik het nog liever vandaag dan morgen vervangen.

En die waterdichte moltons zijn gewoon te koop bij de Hema, kost je echt de hoofdprijs niet. Wel elke keer meewassen als je bed wordt verschoond natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft absoluut geen nieuwe matras te kopen ! Ik had precies hetzelfde probleem en ik heb mijn matras laten reinigen door een gespecialiseerd bedrijf.
Kostte slechts 60 euro voor een tweepersoonsmatras en de schimmel wordt daarmee gedood. Na een paar dagen waren ook de zwarte vlekjes weg en is alles terug in orde.
Gegevens op www.maanlicht.be
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het een keer gehoord,tijd geleden,zelf nooit geprobeerd.

soda over het matras strooien,een tijdje in laten werken.daarna het eraf stofzuigen.
daarna met een heet strijkijzer eroverheen,kijk hoe warm het matras het kan hebben zonder dat het verschroeit.
succes ermee,hoop voor je dat het werkt.want schimmels zijn meestal niet gezond