Hoe gebruik ik de wasmachine? wanneer gebruik ik welk wasprogramma?

Ik raak erg door de war van de verschillende wasprogramma's. Ik heb vaak gemengde was. Dus niet alles is 100 % katoen of 100% synthetisch. Welk wasprogramma gebruik ik dan en hoe doen jullie dit?
Met welk programma wassen jullie broeken? En kan bij de witte was, broeken gewoon samen worden gewassen met t-shirts en truien op 30 graden. Maar welk programma gebruiken jullie dan?
En stel ik heb een witte trui met kleurtjes, dan behoort dit tot de bonte was toch?

Ik hoor graag van jullie!

11 maanden geleden
1.9K
Ritsuka
11 maanden geleden
Ik doe niks scheiden, ik mik gewoon alles bij elkaar in in de wasmachine. Ik heb ook amper witte was. Alleen dekbedhoes was ik apart, omdat alles anders in elkaar frommelt. Enige waar ik bij oplet is droger, sportkleding en dingen met een plaatje erop kunnen beter niet in de droger.
Pieterke
11 maanden geleden
Ik heb (meestal) ook niet veel witte was. Die doe ik dan gewoon samen met de witte was en dan doe ik er voor de zekerheid een color catcher doekje bij. Die vangen de eventueel afgegeven kleur op en werken perfect. Die doekjes kun je bij de drogist en supermarkt kopen. Ik gebruik vrijwel altijd een kortdurend programma dat Daily Wash heet. Maar de programma's verschillen per wasmachinemerk en -type.
Ritsuka
11 maanden geleden
Ik doe altijd de katoen eco 40 graden. Dit bespaart water en energie, duurt alleen wat langer.
Inekez1
11 maanden geleden
Mijn machine heeft een programma dat heet MIX, dat gebruik ik eigenlijk altijd voor alles. Meestal op 30 graden, kort programma 45 minuten. Zelfs vieze werkbroeken worden gewoon schoon. Ik doe wel de donkere en lichte was apart. Kleding is bij mij allemaal zwart, blauw, grijs, groen of paars, dus dat kan prima samen. Handdoeken, theedoeken en beddegoed heb ik in wit, geel, lichtgroen, beige en roze dus dat kan ook prima samen. Ik droog altijd alles aan de lijn buiten, bij regen onder het afdak. Dan wordt het vanzelf fris en zacht, dus ik gebruik bijna nooit wasverzachter. Omdat ik het graag in 1 dag droog wil hebben gebruik ik altijd een kort/snel programma. Alleen als het in de winter binnen moet drogen bij de kachel, doe ik wasverzachter bij de handdoeken en dan moet ik daarvoor wel het katoen-programma gebruiken anders wordt mijn wasverzachterbakje niet geleegd.
Amadea
11 maanden geleden
Bij de aankoop van mijn wasmachine kreeg ik een handleiding én een verkort schema waarop je precies kunt zien welk programma op welke temperatuur voor jouw was nodig is. Dus: raadpleeg de handleiding!
Ana
11 maanden geleden
Bedankt voor jullie reacties! En hoe doen jullie het met de bonte was? Want doen jullie gewoon alle verschillende kleuren bij elkaar, dus rood paars blauw geel groen? Of scheiden jullie dit ook weer?
Pieterke
11 maanden geleden
@Ana: Ik doe alle kleuren bij elkaar, dus ook (regelmatig) de witte stukken erbij. (Alleen nieuwe beha's was ik eerst een poosje op de hand).
Als je toch bang bent dat de kleuren doorlopen kun je een color catcher doekje erbij doen zoals ik al vertelde. Zo'n doekje werkt perfect. Meestal was ik op 40 graden.
Ana
11 maanden geleden
Ik zal dat doekje eens uitproberen! Ik heb het vaker voorbij zien komen. Erg bedankt voor de tip! ;)

Geef als eerste antwoord