Wat zijn de zwarte plekken aan de binnenkant van mijn kastdeur?

Dit viel mij ineens op aan de binnenkant van mijn houten kast. Is dit schimmel?

Picture for question
een jaar geleden
2.6K
ronron1212
een jaar geleden
Zie alleen maar verf streken weet niet wat er nu zwart is
Z512099
een jaar geleden
Lijkt zwarte verf onder fineer-bovenlaag, waarschijnlijk geen schimmel.

Antwoorden (1)

Dat zijn oxidevlekken, die ontstaan door het looizuur dat van nature aanwezig is in het hout. Vooral bij eikenhout (deze kast zo te zien) en diverse soorten tropisch hardhout komt dit voor. Het looizuur kan zwarte vlekken gaan geven als het hout vochtig wordt, maar dat zie je vaak bij buitenhout waar ze vlekken dan duidelijk uitlekken en zich vaag door het hout verspreiden.

Bij meubels kan het voorkomen dat het looizuur in het hout een reactie aangaat met metalen spijkers of schroeven. Vooral verzinkte spijkers of schroeven geven een sterke reactie. Mogelijk is dat bij jouw kast ook de oorzaak. Overigens reageert niet alleen het looizuur op het metaal, maar metalen spijkers of schroeven in eikenhout zullen door het looizuur ook eerder gaan roesten dan in ander hout.
.
Je kunt de zwarte vlekken behandelen met oxaalzuur of verweringswater, dan trekt het weer weg. Maar het kan helemaal geen kwaad om het te laten zitten. Het is geen schimmel ofzo, het tast ook de inhoud van je kast niet aan. Aangezien het de binnenkant is en je het normaal gesproken niet ziet, zou ik het gewoon zo laten.
Toegevoegd op 29 maart 2023 17:59: bron, tekst
een jaar geleden