Waarom pulseert een inductiekookplaat?

We hebben een inductiekookplaat van een goed merk. Als we daarop koken op een stand die niet maximaal is, zien we dat de kookplaat pulseert.

Dus bij het "lager zetten" neemt niet het afgegeven vermogen af, maar schakelt de kookzone ongeveer per twee seconden aan en uit, waarbij 'aan' maximaal aan lijkt te zijn. Een hogere stand betekent lang aan en kort uit, een lagere stand betekent kort aan en lang uit.

Waarom doet hij dat? Er gaat toch gewoon een vrij hoogfrequente stroom door de inductiespoel, en die kun je toch terugregelen, zonodig niet-lineair? Of, als je dan toch aan pulsbreedtemodulatie moet doen (maar waarom dan...?), dan kun je toch pulsen van 0,2 seconden gebruiken zodat ee gebruiker het niet merkt, in plaats van pulsen van 2 seconden zoals nu?

een jaar geleden
4.7K
TurfGraver
een jaar geleden
Dat doet de power management functie van je kookplaat.
Hier meer info:
https://www.plezierindekeuken.nl/vraagbaak/pendelen-inductie-kookplaat-power-management-functie/
Cryofiel
een jaar geleden
@TurfGraver dat is het niet.

Vol vermogen is continu aan, dus daar is voldoende vermogen voor. Toch gaat hij bij lager vermogen pendelen, ook als er maar één zone aan staat.

De kookplaat heeft wel power management, maar dat houdt slechts in dat als de ene zone op 9 staat, de andere zone maximaal op 8 kan worden gezet.
TurfGraver
een jaar geleden
Ook dat is 'normaal'.
https://support.etna.nl/support/solutions/articles/77000424755-wat-doe-ik-als-de-kookzones-van-mijn-inductiekookplaat-aan-en-uitgaan-etna
Cryofiel
een jaar geleden
Dat snap ik allemaal wel... maar de vraag blijft: WAAROM pendelt mijn kookplaat? Dat is in ieder geval niet vanwege het power management. Maar waarom dan wél?
TurfGraver
een jaar geleden
Zodat de boel niet oververhit wordt.
Het is het makkelijkst en voordeligste manier van vermogen regelen.
Cryofiel
een jaar geleden
Dat kan de reden niet zijn. Bij vol vermogen raakt hij immers ook niet oververhit.
TurfGraver
een jaar geleden
Wel als hij dat constant zou doen.
Dan zou je pan geen tijd hebben om weer af te koelen.

Antwoorden (2)

De inductiekookplaat werkt volgens het principe dat er warmte wordt gegenereerd in de bodem van de pan, als gevolg van het magnetische veld in de kookplaat. Die warmte ontstaat door de weerstand van het metaal. Echter, hoe warmer het metaal, hoe hoger de weerstand. Moet de pan zo snel mogelijk water aan de kook brengen, dan is dat handig. Kookplaat op vol vermogen > pan bodem wordt heet door inductie > weerstand neemt toe > pan wordt met zelfde vermogen nog heter > water snel aan de kook.

Maar als je de pan juist niet zo heet wil hebben, werkt het dus andersom. Zou je het vermogen onder de pan verlagen (en continu op die lage stand houden), dan duurt het iets langer voor de pan heet is. Maar als de pan eenmaal een beetje warm wordt, neemt de weerstand toe en wordt de pan bij hetzelfde lage vermogen toch nog warmer, daardoor neemt de weerstand verder toe en wordt de pan nog warmer. En dat was dus niet de bedoeling.

Door het magnetische veld telkens even uit te zetten, komen de botsende moleculen tot rust en stopt de warmteontwikkeling in de bodem van de pan. Omdat het niet de bedoeling is dat pan (en inhoud) weer helemaal afkoelen, gaat de kookplaat dus weer eventjes aan. Op die manier wordt de pan en inhoud wel op temperatuur gehouden, maar loopt de temperatuur niet verder op.

Een kortere puls gaat denk ik niet werken omdat de moleculen in de bodem van de pan dan nog teveel warmte bevatten en de weerstand daarmee te hoog zou worden. Ik vermoed dat er wel een formule bestaat waarin producenten hebben berekend wat de tijd / vermogen moet zijn om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van dit fenomeen, daarbij rekening houdend met consumenten die grote en kleine pannen gebruiken met dikke of dunne bodem. Ook de grootte en dikte van de bodem maakt verschil voor de warmteafgifte. Om snel water aan de kook te brengen, of om pannenkoeken te bakken, is een dikke bodem het beste. Maar het moet niet zo zijn dat je met die pan met dikke bodem onmogelijk kunt sudderen of laten nagaren. Het aan-uit-aan-uit systeem werkt bij elke pan met elke weerstand. Een heel laag magnetisch veld (heel laag vermogen continu) werkt niet bij alle pannen goed.
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Dank voor je heldere uitleg! Dit maakt het voor mij begrijpbaar hoe het werkt.

Toch zit ik, met deze extra kennis, aan een andere oplossing te denken die mijns inziens mooier zou zijn omdat je niet hoeft te pulseren: als de panbodem heet wordt neemt de weerstand toe, en daarmee de warmteafgifte. Dat is energieoverdracht van spoel naar pan. Die energieoverdracht kun je meten.

Zou het dan niet mooier zijn als de spoel niet wordt gestuurd met een vaste aansturing, maar met een vermogen dat afhankelijk is van het door de pan opgenomen vermogen?

De ingestelde stand (op het bedieningspaneel) kan dan hetzelfde blijven, de inhoud van de pan alterneert niet tussen net wel / net niet koken, en de spoel levert domweg een constant (maar niet maximaal) vermogen aan de paln.
Cryofiel
een jaar geleden
Andere vraag:
Je zegt dat de dikte van de bodem van de pan invloed heeft op de warmteafgifte. Die begrijp ik niet. Natuurlijk heeft een dikke bodem meer tijd nodig om op te warmen vanwege de grotere massa. Maar de inductiestroom loopt alleen aan de oppervlakte (onderkant) van de bodem. Hoe hoger de frequentie, hoe dunner het volume van het metaal is waarin stroom loopt.
Een inductiekookplaat pulseert omdat het elektromagnetische veld dat wordt gecreëerd door de kookplaat, de moleculen in het voedsel in trilling brengt. Deze trillingen veroorzaken warmte, waardoor het voedsel wordt gekookt.
10 maanden geleden