Zijn trillingsdempers zinvol bij een wasmachine?

Voor wasmachines zijn trillingsdempende voetjes of matten te koop. Zijn die zinvol?

Je zou denken dat wasmachinefabrikanten standaard trillingsdempers zouden meeleveren, of ze zelfs al zouden inbouwen, als ze echt zo nuttig zouden zijn - maar dat doen ze niet.
.
Nieuwe machine.

Op een betonnen plaat van 80×80 die op een houten vloer ligt. Houten vloer zoals in huizen van 60 jaar oud: dikke houten steunbalken met daarop een planken loopvloer die hoorbaar kraakt en lichtelijk doorbuigt als je erop loopt.

een jaar geleden
2.6K
TurfGraver
een jaar geleden
Sterker nog, een goed waterpas en correct gevuld wasmachine zou weinig moeten trillen .
Maar je kunt altijd wat extra's doen, daarvoor zijn die voetjes of matten te koop.
Inekez1
een jaar geleden
@Turfgraver. Je kunt niet altijd wat extra's doen. Soms werkt dat juist averechts! Trilt de machine teveel met de standaard rubber pootjes op een ondergrond van bijvoorbeeld vinyl of pvc. Dan moet je er geen trillingsdempers onder leggen maar juist een harde plaat. Mijn wasmachine staat in de schuur waar dik vinyl vloerbedekking ligt. Op het vinyl heb ik 6 stoeptegels gelegd en daarop de wasmachine. Trilt en schudt nu een stuk minder. Met extra rubber onder de voetjes zou het apparaat juist meer zijn gaan stuiteren.
ronron1212
een jaar geleden
@Inekez1 en hij staat goed waterpas raar dat hij dan nog stuitert
Cryofiel
een jaar geleden
Drie wasmachines terug had ik ook zo'n stuiteraar. Perfect waterpas, evenwichtig beladen... maar hij kwam los van de vloer. Ik kon alleen centrifugeren als ik er op dat moment op ging zitten (letterlijk).
TurfGraver
een jaar geleden
Ze zijn niet bedoeld om het trillen an sich te verminderen maar het contact geluid.

Antwoorden (1)

Tegenwoordig hebben wasmachines juist wel voetjes waar je geen trillingsdempers bij nodig hebt. Sterker nog, als je daar rubberen dopjes onder gaat zetten komt de machine juist teveel in beweging en wordt het probleem alleen maar erger.

Oudere machines hebben soms nog gewoon harde pootjes. Op een eveneens harde vloer is het dan zinvol om daar trillingsdempers onder te leggen. Zeker als die vloer ook niet helemaal vlak is en/of de pootjes niet goed te stellen zijn waardoor er altijd eentje een beetje blijft zweven. Dat gaat dan enorm herrie geven bij het trillen van de machine. Dan zijn trillingsdempers wel degelijk zinvol.

Een machine met harde pootjes op een zachte of verende vloer (eigenlijk elke vloer behalve beton of tegels) moet je juist ook geen extra trillingsdempers onder leggen.

Het hangt dus af van het type machine en het type vloer of je wel of geen extra trillingsdempers moet gebruiken.

Als de wasmachine teveel trilt, ga dan eerst na wat de oorzaak is. Mogelijk is daar wat aan te doen.
een jaar geleden