Hoeveel geld aan stroom verbruikt een Miele wasmachine ongeveer per gemiddelde wasbeurt?

Wasbeurt op 60° (stand witte/bonte was)
Programma: 1u30min, toerental 1300.

Dit is het programma die we het vaakst gebruiken.

Merk: Miele
Uitvoering:
SoftCare System
W 627
Waterproof-Metal

Er zit hier een stomerij vlakbij en ben benieuwd of het een beetje rendabel is. Maar ook omdat we met 2en net een huis gekocht hebben en met regelmaat geen volle wasmachine hebben. Dan lijkt stomerij me ook nog beter voor het milieu :)

Note: het hoeft natuurlijk niet EXACT te kloppen op de cent. Maar een goede inschatting met de huidige prijzen ben ik al ruim tevreden mee!

een jaar geleden
3.3K
Utrecht
een jaar geleden
Het verbruik van jouw machine vind je in de handleiding.
Maar als ik mijn slimme meter uitlees kom ik voor mijn wasmachine uit op max 1,5 kWh (voor 60C witte was) . Dat is zo'n €0,35.
Knappe stomerij die een volle tas voor minder dan €1 doet. En beter voor het milieu?? Weet niet waar je dat idee vandaan haalt.
tinus1969
een jaar geleden
Wassen op 30 graden is nog goedkoper en nog beter voor het milieu.
Alex1995
een jaar geleden
@Utrecht wasmachine is overgenomen van het oude bewoners en zat geen handleiding bij. Ergens zal het vast wel te vinden zijn op internet na even zoeken.
Waarom ik daar mee kom? Denk eens na, als je met 100 huishoudens allemaal een wasbeurtje moet draaien voor enkel 2 witte shirts. Dat is wat wij soms dus maar hebben. Stel je brengt alle shirts naar de stomerij die kunnen alles labelen en tegelijk erin. Zo onlogisch vind ik het niet klinken ;-)
Alex1995
een jaar geleden
@tinus1969 ik had laatst op 30 graden dat er een simpel vlekje al niet uit een shirt ging. Dan zullen mijn vaatdoeken/handoeken/poets handdoeken etc ook niet echt heel schoon worden toch? Of hoe kijk jij daar tegen aan? :)
Pieterke
een jaar geleden
@Alex1995: Die witte shirts kun je gewoon bij de bonte was doen als je er een colour catcher doekje bij doet. Dat doe ik ook als ik wit en bont goed samen was. Het werkt uitstekend.
Je vaatdoekjes kun je (als extra) 2 minuten in de magnetron op de hoogste stand draaien. Dan is 98% van de bacteriën dood. En liefst elke dag een schone nemen. Je was wordt inderdaad op 60o het schoonst maar niet alles kan op 60 gr. Ik wissel het daarom af met 40 gr.
Utrecht
een jaar geleden
@alex95. Zo onlogisch is het wel. Als je even goed nadenkt.
Wat kost een stomerij? Al snel €4,95 PER SHIRT. Dus €10 voor jouw 2 t-shirts.
https://www.stomerij.nl/prijzen.html Al heb je de meest oneconomische wasmachine ooit en kost deze €5 per wasbeurt aan stroom, water, wasmiddel en afschijving, ben je alsnog heel veel goedkoper uit dan een stomerij of wasserette.
Zou dat de reden zijn waarom iedereen tegenwoordig zelf een wasmachine heeft?
(en ik mag hopen dat je meer te wassen hebt dan 2 t-shirts per week. Geen ondergoed, broeken, dekbedovertrekken, handdoeken, etc???)
tinus1969
een jaar geleden
Als je was niet schoon wordt op 30 graden,wordt het tijd voor ander wasmiddel of een andere wasmachine. Was eens een keer op 95 graden met alleen een schepje soda en verder een lege trommel?
Pieterke
een jaar geleden
Hier vind je een prijslijst van een wasserij. Zoals je ziet is de service was/strijk hier 10 euro per machine. Dat zal niet veel per bedrijf verschillen. Als je de was laat bezorgen komt daar nog zo'n 5-6 euro bij. Mijn, middels overleden, buurvrouw liet altijd de was doen en bezorgen. Ik pakte dan de was voor haar uit en borg die op. Zij was voor een tas wasgoed al gauw 25 euro per keer kwijt.
Pieterke
een jaar geleden
https://wasserij-kolman.nl/prijslijst.html. Deze was ik vergeten te plaatsen.
Inekez1
een jaar geleden
Als je voor 2 t-shirts een wasmachine aan wil zetten, dan zou ik heel snel een paar extra t-shirts kopen. Met 6 shirts hoef je minder vaak te wassen en was je meer shirts tegelijk. Bovendien kun je witte shirts heel goed samen wassen met handdoeken, kussenslopen etc. Of met lichtgekleurde bonte kleding. Als die shirts alleen even in de was moeten om op te frissen, gooi ze dan gewoon in een bakje water en was ze op de hand. Daarna eventueel in de wasmachine om te centrifugeren.
Inekez1
een jaar geleden
Een wasserij heeft gewoon een serie (hele grote!!) wasmachines staan waar je zelf je was in stopt en zelf weer uithaalt. Het is niet zo dat jij je wasgoed aflevert en dat iemand het daar voor je gaat wassen, gecombineerd met het wasgoed van iemand anders om een machine vol te maken. Wil je graag (ivm kosten en/of milieu) met volle machines wassen, dan moet je zelf meer opsparen of zelf met vrienden of buren je was combineren. Maar als je je kleding, handdoeken, beddegoed etc. een beetje handig combineert dan kun je zelfs met een 1persoons huishouden heel goed 1 keer per week een volle machine draaien.

Antwoorden (1)

Volgens Kieskeurig.nl (zie link) verbruikt de machine tijdens zo een wasbeurt 0,930 kW.
Een KwH kost op dit moment ca. € 0,60. Dus dan kost de wasbeurt ca. € 0,56.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
De wasbeurt zelf is iets duurder. Wasmiddel kost (beetje afhankelijk van merk) 25-50 cent.