Hoe krijg ik de stank van (honden)kak uit mijn schoenzool :)?

Ja hoor, gisteren was het raak, volop met mijn schoen in de poep. Thuis aan de slag met een sateprikker, heet sopje en een afwasborstel. Geen poep meer te bekennen, maar die luft, niet te doen. Die schoen staat nog steeds buiten en ik vrees dat het niet uit zichzelf zal vertrekken. Wat kan ik doen? Het gaat om een dikke rubber profielzool.

Wat ik tot nu toe online kan vinden gaat vooral over stank in de schoen, dit is een ander verhaal.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
3K
SentWierda
2 jaar geleden
Varianten van deze vraag zijn driemaal gesteld: 25-07-2010, 23-11-2010, 26-08-2011..
En de eventuele oplossingen o.a. de zolen een nacht inweken in soda; koud water; tuinslang met harde straal.
Inekez1
2 jaar geleden
Gewoon aantrekken en er buiten op lopen. Maak een lekkere wandeling door het bos of over het strand, door het zand slijten je zolen snel schoon. Schoenen zijn bedoeld voor aan je voeten, niet om onder je neus te houden. Ik werk veel met honden, schapen en koeien en mijn werkschoenen en laarzen ruiken regelmatig naar stront. Even afspoelen en verder gaat het er altijd vanzelf weer af. Na een paar uur lopen door schoon zand, bos of gras ruiken ze ook niet meer naar stront. Een volgende keer schoonmaken met koud of lauw water. Door het hete water wordt het rubber zachter en trekt de ellende er juist in.

Antwoorden (2)

1. Pak een bak met lage wanden, zoals een kattenbak.
2. Giet een dikke laag actieve houtskool of zuiveringszout in de doos. De laag moet minimaal 2,5 cm dik zijn, maar 5 cm zou beter zijn. Actieve houtskool werkt goed bij zwarte schoenen. Als je schoenzolen wit zijn, gebruik dan zuiveringszout.
3. Stop de schoenen in de bak en zorg je ervoor dat de hele zool bedekt is met het middel.
4. Roer of vervang het middel indien nodig.
.
Wat je ook kunt proberen:
De schoenen een nachtje in een laagje water met soda zetten (zorgen dat alleen het rubber in het water staat).
Of probeer nog eens met een oude tandenborstel, zeep en warm water de zolen 100% schoon te poetsen.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank Simon! Ze staan nu in de Biotex te weken. Eventueel vannacht in de soda als dat niets helpt. En anders ga ik op zoek naar dat houtskool.
Een enzymatisch middel is het meest geschikt. Zet de schoenen in een dun bodempje goed warme Bio-Tex groen. Na een paar uurtjes de zolen spoelen en de stank zou verdwenen moeten zijn.
Rieneke1
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hi Rieneke, Dank voor je tip.
Biotex in huis, eerder op de middag ze er direct ingezet. Net al even gecheckt, lijkt nog weinig te gebeuren. Net een nieuwe biotex oplossing gemaakt, nog even paar uurtjes proberen. Echt hardnekkige shit :-/ Nu loop ik niet de hele tijd aan mn schoenzolen te snuffelen, maar als ik ze binnen zet ga ik het ruiken vrees ik. Of in een kluisje :) Anders stap ik over op de andere tips....
klep
2 jaar geleden
Zet hem in gemalen koffie trekt de lucht ook in