Hoe krijg ik een vieze ruit goed schoon?

Hoe krijg ik een vieze ruit goed schoon? Het gaat om een redelijk nieuw raam met kunststof-aluminium. Ik heb geen idee wat ermee is gebeurd, maar er blijft steeds een witte waas op de buitenkant van het glas (lijkt op kaarsvet of schoensmeer). Ik heb echt van alles geprobeerd, ook glassclean spray voor de auto e.d. Heeft iemand tips hoe ik dit weer helder krijg?

2 jaar geleden
1.5K
Pieterke
2 jaar geleden
Heb je het al met een sopje met een beetje afwasmiddel geprobeerd? Dat werkt meestal goed viezigheid van glas te verwijderen
Inekez1
2 jaar geleden
Probeer een verfkrabbertje, zo'n scherp mesje om verf van de ruiten te krabben.
Is het echt een olie- of vetachtig laagje, dan heeft het misschien effect om het warm te maken met een fohn.

Antwoorden (3)

Een scheut(je) spiritus bij het water.
2 jaar geleden
Griffin
2 jaar geleden
Spiritus en met een oude krant droogwrijven, het is uit het rijtje 'Klazina weet raad' maar het helpt echt!
Gebruik een mengsel van water en witte azijn in een verhouding van 1:1.
Veeg het vervolgens af met schoon keukenpapier. Herhaal deze stap totdat je ziet dat de waas helemaal weg is.
Als dat niet goed werkt, zou je een oplossing met ammoniak kunnen proberen.

Gebruik nooit spiritus, want dan kun je na verloop van tijd oliestrepen op je ruit krijgen die er niet meer uit gaan. Je ziet dat ook wel eens bij autoruiten (als ze spiritus gebruikt hebben i.p.v. anti-vries).
2 jaar geleden
Je zegt dat het een redelijk nieuw raam is.
Als deze waas al te zien was na de eerste keer goed schoonmaken na het plaatsen, weet ik zeker dat het uitgehard pur-schuim is.

Indien nieuwe kozijnen geplaatst worden, zit het glas al in het kozijn.
Tijdens het plaatsen wordt altijd pur gebruikt.
Pur moet meteen verwijdert worden met de hand. Helaas knoeien sommigen een beetje pur op het glas.
Als dit wordt verwijderd, gaat de pur toch in de poriën van het glas zitten.
Na het uitharden, blijf je een soort vetvlek zien.

Er bestaat iets om uitgehard pur-schuim te verwijderen van kozijnen.
Maar ik weet niet of dit gebruikt mag worden op glas.
Vraag dat even na.

O Ja, uitgehard pur-schuim is niet te verwijderen met huis-, tuin-, en keukenmiddelen.

Succes
Toegevoegd op 15 oktober 2021 09:08: bron
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Op zich een informatief antwoord!
“Helaas knoeien sommigen een beetje pur op het glas.” Ik heb de indruk dat het hele raam een witte waas heeft. Dat zou je niet verwachten bij wat plaatselijk geknoei…
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dan proberen ze dat vlekje weg te wrijven. Helaas wordt het dan uitgewreven en na uitharden voila!
Wij hebben recent overal nieuwe kozijnen laten plaatsen en toen heb ik dit met de jongens besproken.
Vaak zijn de monteurs gevlogen en zit de klant met de gevolgen….