Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een trui meerdere keren te warm wassen?

Hallo

Ik heb een Tommy Hilfiger trui die niet volledig aansluit (is wellicht zo’n model).

Hij was nieuw en ik heb hem voor de eerste keer gewassen. Uit onoplettendheid is hij gewassen op 40 graden ipv 30 graden (zoals op zijn etiket staat). Ik heb het vermoeden dat hij ietswat is gekrompen (of kan dat niet bij 10 geraden verschil)? Gelukkig sluit hij nu aan an past hij nog.

Het krimpen is dat door de temperatuurverschil van 10 graden of omdat het zijn eerste wasbeurt was?

Stel dat ik hem de volgende keer weer was op 40 graden, blijft hij dan krimpen of zal hij nu dezelfde afmetingen aanhouden?

Alvast bedankt!

2 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je kunt een trui meerdere keren te warm wassen, maar het risico bestaat wel dat hij steeds kleiner wordt. Tot de stof zover is ingekrompen dat hij niet meer kleiner wordt, maar dat kan even duren - en je trui wordt er niet mooier van.
Je trui kan zowel door het te warm wassen, als door het de eerste keer wassen zijn gekrompen. Veel stoffen (maar vaak zijn dat goedkopere stoffen) krimpen in het begin nog wat.
Wat staat er in je label - waarvan is je trui gemaakt? Wol is berucht om krimpen, katoen kan ook goed krinpen.
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding