Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik kastanjevlekken uit betonnen tuin tegels?

Mijn dochter heeft het sap van kastanjes op de tegels laten lopen nu heb ik verschillende bruine plekken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het hout van de kastanjeboom en de schil van de vrucht bevatten looizuur. Bij contact van nat hout met metaal kunnen corrosieve verkleuringen ontstaan.
Plantaardige looistoffen bestaan er in diverse soorten en worden onder meer in de leerlooierij, in de geneeskunde en bij de bereiding van kleurstoffen gebruikt.
Zulke kleurstoffen zijn niet zo gemakkelijk uit de daarmee geverfde stoffen of ondergrond te verwijderen.
Ik neem aan dat u de voor de hand liggende huis-, tuinen keukenmiddelen als schoonmaakazijn reeds tevergeefs geprobeerd heeft.
In dat geval blijft er eigenlijk niet anders over dan de vlekken aan te pakken met water en ammonia, of met wat tetra.
Als de vlekken al langer op de tegels zitten en uw pogingen met al die genoemde middelen, is de kans maar klein dat u behoorlijke resultaten boekt. Maar u kunt de donkerbruine vlekken wel in lichtere plekken veranderen.
Veel succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding