Well wasmiddel gebruik ik voor een bonte kookwas?

Eens per maand een bonte handdoekenkookwas, maar met welk wasmiddel? Alle wasmiddelen voor bonte was zijn voor 30-60 graden. Zijn ze dan niet geschikt voor 90 graden? Maken enzymen de kleding soms stuk bij 90 graden? Die witwaspoeders voor hogere temperaturen bevatten helaas bleekmiddel. Bleekmiddel bij m’n bonte was (donkergrijze handdoeken) lijkt me niet best. Wat dan wel? Soda? Toch wasmiddel-tot-60-graden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K
tinus1969
3 jaar geleden
Bont wasgoed kan meestal niet tegen 90 graden en wordt ook bij 60 graden schoon. Enzymen werken het beste bij 30-40 graden. Kortom, niet meer kookwassen.
Utrecht
3 jaar geleden
Maken enzymen de kleding soms stuk bij 90 graden?
Het is juist andersom:bij temperaturen boven 50-60°C, worden de enzymen geinactiveerd. Dus die werken dan niet meer.
Dus om het wasmiddel beter te laten werken is 30-40 veel beter.

Antwoorden (1)

Wassen op 90 graden werd vroeger ook wel de kookwas genoemd. Luiers werden bijvoorbeeld altijd op deze hoge temperatuur gewassen.

Tegenwoordig is dat vanwege de moderne wasmiddelen niet meer nodig. Het wassen op 90 graden kost alleen maar heel veel energie. De actieve stoffen in het wasmiddel (de enzymen) zorgen ervoor dat je ook bij lagere temperaturen goed schoon kunt wassen. Schimmels, mijten en bacteriën worden gedood als je wast op 60 graden.

Een was van 90 graden hoef je slechts één keer per maand te draaien voor het onderhoud van de wasmachine, om vetluis te voorkomen. Daar stop je dan geen wasgoed bij in, maar je voegt alleen wat soda toe óf wat schoonmaakazijn.
Amadea