Kun je een witte waas van glazen gebaksbordjes weg krijgen en zo ja, hoe?

(Hoe) Kun je een witte waas van glazen gebaksbordjes weg krijgen/oplossen?
Na een keer glazen bordjes voor gebak in de vaatwasser te hebben gedaan, zie je duidelijk witte verkleuringen. Heet afwassen met de hand en laten weken helpen helaas niet.

3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Aanslag op glaswerk kan in de vaatwasser ontstaan door kalk of glascorrosie. Een eenvoudige manier om de oorzaak te bepalen is om er een druppel witte azijn op uit te wrijven. Als de waas verdwijnt, dan gaat het om kalkaanslag. Heeft de witte azijn geen effect, dan hebben we te maken met glascorrosie. Hieronder lees je wat je in beide gevallen doet.

Kalkaanslag
Vul de gootsteen met warm water en voeg een kopje witte azijn toe. Laat de glazen een kwartier in dit mengsel staan. Haal de glazen eruit en spoel ze af met schoon water. Wrijf de glazen vervolgens droog met een schone theedoek.

Glascorrosie
Glascorrosie is te herkennen aan een doffe aanslag, krassen of een regenboogachtige verkleuring. Glascorrosie is permanent en niet meer te herstellen. De regenboogkleurige glans is echter niet het aangetaste glas zelf, maar een laagje op het glas. Dit is soms nog wel weg te poetsen: maak een pasta van water en een theelepel van zuiveringszout of tandpasta. Wrijf de pasta met een doekje op het glas en spoel het glas af. Is de verkleuring nog steeds niet weg? Herhaal dan het proces. Hopelijk werkt dit.