hoe werkt een wonderspons?

ik heb net bij een vraag over het verwijderen van theeaanslag heel enthousiast zitten te vertellen over de uitzonderlijk kwaliteiten van DE WONDERSPONS... maar hoe werkt zo'n spons nu eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
37.3K

Het beste antwoord

Nou, dan zal ik het maar zeggen.
Het sponsje is gemaakt van melamine schuim, dat spul is al tientallen jaren bekend.
Dankzij de scherpe kantjes van de celstructuur en het absorberend vermogen van de sponscellen, lijkt het net op een wonder :)
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was precies het antwoord waar we op zaten te wachten. Nu is alles duidelijk. ....+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja inderdaad...+1

Andere antwoorden (2)

Het zijn de microvezels... Die zijn zo klein dat er natuurlijk hechting optreedt van stoffen...
Zo kan een gekko, die heeft onder zijn poten kleine haartjes die zo dun zijn dat ze bijna tot op molecuulnivo vertakt zijn, lopen op elke ondergrond in in elke stand... Dat dier is in staat te lopen op zijn kop over een glasplaat... die hechting komt van hetzelfde principe als die microvezeldoekjes, hechting op molecuulnivo...

Toegevoegd op 01-06-2009 19:27:30
Dus ze hebben door de vele kleine vertakkingen een supergroot oppervlak... Met daarbij dat het materiaal olie-minnend is en niet in water oplosbare stoffen aantrekt...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs mijn "Vileda" dealer kan mij dit niet vertellen. Dit is één van de best bewaarde geheimen uit de branche...

Toegevoegd op 01-06-2009 19:33:09
Deze sponzen bestaan overigens al erg lang. Zeker vanaf 1993. En deze sponsjes kun je werkelijk voor alle reinigingsvormen gebruiken. Watervaste stift, verf, koffie, etc. maakt niet uit. Alles maakt die schoon...

Maar ongeacht wat er ook op het internet staat over de preciese werking van deze sponsjes. Het zal nooit bevestigd worden door de (enige) fabrikant Vileda.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De sponsjes ontkomen toch niet aan de natuurkundige wetten van adhesie en schaaleffecten of wel?
AWM
14 jaar geleden
Tuurlijk wel. Wonderen zijn wonderen!