Kan je met aluminium pannen koken op inductie?

Mij is geleerd dat pannen magnetisch moeten zijn voor inductie koken. Nu had de Lidl afgelopen week reclame voor aluminium pannen die ook geschikt zijn voor inductie. Ik ben naar de winkel geweest met een magneetje en de pannen zijn niet magnetisch. Toch het symbooltje onder de pan voor inductie koken. Hoe kan dat?

een jaar geleden
7.6K

Antwoorden (5)

Dat gaat'm niet worden Oscar.
Ze moeten echt magnetisch zijn.
Wat wel kan maar dat hier niet aan de orde dat je adapters hebt zodat je elke pan toch kan gebruiken, hoe of wat voor materiaal ook.
Maar ook dat blijkt een grote teleurstelling, zelf ondervonden met een dure snelkoopkpan die wij op gas hebben gebruikt.
Ik zie nu dat er koekenpannen zijn bij de Lidl, BEHALVE inductie.
Is dat die aanbieding?
Als dat zo is, dan kan dat dus niet.
Lidl heeft wel de Ernesto die weer WEL gebruikt kunnen worden met inductie,
Deze zijn top, beter dan de andere merken die stukken duurder zijn.
Dan bedoel ik wel de Ernesto koekenpan...
Toevoeging Oscar: ik zou niet reageren als wij het niet zouden gebruiken.
Wij hebben hier 3 Ernesto koekenpannen, 1 van 24 cm, 2 van 28 cm.
Net voor je getest met een magneet voor jou.
De zijrand is alluminium en NIET magnetisch, de bodem wel, in het midden van deze bodem zit een afbeelding met allerlei iconen zoals inductie etc, dat stukje in weer NIET magnetisch.
Persoonlijk vinden wij dit de fijnste pannen en wij koken/bakken al jaren inductie.
Toegevoegd op 21 augustus 2022 21:40: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Oscar
een jaar geleden
Volgens mij kan het ook niet DWL. Maar nogmaals mijn controle in de winkel: Ze zijn niet magnetisch. Maar er staat onder de pan en op het bijschrift dat ze wel geschikt zijn voor inductie. Kijk maar op de folder van Lidl voor online bestellingen. Daar staat: <ERNESTO Aluminium koekenpan Ø24 cm
Materiaal: aluminium
Geschikt voor: alle warmtebronnen, incl. inductie>>.
Ik hoop op reactie van personen die koken op inductie en zo`n pan hebben aangeschaft.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Oscar, lees mijn antwoord nog eens na?
Deze pan heeft een keramisch versterkte, ILAG®-antiaanbaklaag en is zeer krasbestendig.
De pan is dus voorzien van een speciale bodem en wordt dus niet alleen door lidl aangeboden
maar door diverse bedrijven als geschikt voor alle warmte bronnen
een jaar geleden
Een aluminium pan kun je alleen gebruiken op inductie als er in de bodem een laagje ijzer is verwerkt. Dat metaal reageert dan op de inductieplaat en wordt warm, waardoor vervolgens de hele pan wordt opgewarmd.

Wil je dat testen met een magneetje, dan moet je de magneet op het gedeelte van de pan houden waar het ijzer in verwerkt zit. Meestal is dat alleen een gedeelte van de bodem.

Door de combinatie van de 2 metalen is de pan bruikbaar op inductie en als je de pan ook af en toe gebruikt op gas of een andere warmtebron, dan trekt de bodem minder snel krom. Pannen die geheel van rvs zijn hebben de neiging om op gas een beetje bolle bodem te krijgen, waardoor ze daarna niet goed meer werken op inductie. Door de ijzerlaag in de bodem te verwerken tussen 2 lagen aluminium, of tussen een laag aluminium en een keramische anti-aanbaklaag, blijft de bodem mooi recht en blijft de pan bruikbaar op inductie.
een jaar geleden
Oscar
een jaar geleden
Duidelijk. Er moet dus een ijzerlaag inzitten, ik ga dat zeker met een magneetje uitproberen als ik de pannen weer in de (een) winkel zie. Een aanvulling op jouw antwoord: Een ietwat niet geheel vlakke bodem van de pan blijft geschikt voor inductie. Een magnetisch veld werkt gewoon bij niet direct contact, dus als er een heel kleine ruimte is tussen panbodem en inductie plaat. Er zijn ook speciale antischuifmatjes (heb ik zelf) voor tussen de plaat en pan, dus de bodem ligt niet direct op de inductieplaat. Koken op een keramische plaat vereist wel direct contact voor een optimale werking. Dus dan gaat je verhaal wel op wat betreft een niet geheel vlakke bodem.
Als er op staat dat het voor inductie geschikt is, kan je het gewoon kopen en proberen.
Blijkt dat het niet werkt? Dan terug naar de winkel gaan en terugbrengen. Ondanks de geopende verpakking. Product voldoet immers niet aan wat je ervan mag verwachten (dus dat hij werkt op inductie)
een jaar geleden
Iedereen praat elkaar na. Metaal hoeft zelf niet magnetisch te zijn om geschikt te zijn. Door de wervelstroom wordt een magneetveld en een stroom in de pan opgewekt. De pan moet dus vooral elektrisch geleidend zijn, niet magnetisch (ijzer bevatten). Lidl gaat echt geen pannen in de winkel leggen die niet werken.
een jaar geleden