Op welke temperatuur (thermostaat) kun je het beste de woonkamer opwarmen in de winter?

Op welke temperatuur (thermostaat) kun je het beste de woonkamer opwarmen in de winter? In verband met tegels en hoog plafond is het in onze woonkamer steenkoud in de winter. Met 19*C duurt het best een tijd voor het is opgewarmd, maar ik neem aan dat 21*C al flink meer verbruikt (en dus kost)?

3 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Dat ligt er aan wat jij een prettige temperatuur vind
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Koude tegels (vloertegels?) kun je "warmer" maken met een vloerkleed. Een hoog plafond zou je kunnen verlagen.... Verder is het inderdaad wat jij een prettige temperatuur vindt. Als 19 graden te koud voor je is, moet je kijken of 19,5 of 20, of nog hoger wél prettig is. Verder ligt het er ook erg aan wat je doet. Ben je aan het werk, huishouden, of zit je stil? Als je stil zit moet het warmer zijn... En verder zijn er tegenwoordig veel woondekens en woonmantels te koop om in of onder te zitten (liggen) als je bijv. tv kijkt - dan kan de verwarming ook lager.

Antwoorden (1)

Dat hangt ervan af welke temperatuur jij behaaglijk vindt. De meeste mensen vinden dat de ideale temperatuur in de leefruimte tussen de 19 en 22 graden ligt. Voor anderen geldt ‘hoe warmer hoe beter’, maar hou natuurlijk in gedachten dat elke graad meer zich ook op je factuur zal laten zien. Verwarm dus liever maximaal tot 20 of 21 graden.
Elke graad extra betekent 7% meer gasverbruik voor verwarming.