Hoe voorkom je wasknijperafdrukken in je wasgoed?

Het is voor mij al een bron van ergernis sinds ik mijn eigen huishouden heb. Ik heb allerlei manieren van ophangen aan de lijn al geprobeerd, maar niet een was ooit echt afdoende. Vooral bij bovenkleding vindt ik dit zo vervelend.

Iemand een gouden tip?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

De meeste blouses, truitjes en dergelijke hebben aan beide zijkanten een naad waar de stof van voor- en achterpand aan elkaar vast zit.

Hang je kleding precies aan die naad aan de wasknijper. De wasknijper knijpt dus precies in die naad. Hang het kledingstuk hangt ondersteboven, zodat de knijper aan de onderkant van de naad zit.

Op die manier doe ik het altijd, en ik heb nooit afdrukken.

Bij sommige kledingstukken kan dat niet, die rekken teveel uit als je ze op die manier ophangt, en worden slobberig. Die hang ik "dubbelgevouwen" over de lijn. Het hangt van het kledingstuk af of ik ze "horizontaal" of "vertikaal" dubbelvouw.

Bij dat dubbelvouwen hang ik ze altijd over *twee* lijnen. Hang je ze over één lijn, dan krijg je namelijk een scherpe vouw; hang je ze over twee lijnen, dan krijg je weliswaar twee vouwen, maar die zijn niet zo "scherp", zodat je die er veel makkelijker uitkrijgt.

Kledingstukken die nog gevoeliger zijn leg ik plat neer. Soms op het wasrek (droogt sneller), soms op een grote handdoek (droogt langzamer).
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik gebruik geen wasknijpers en heb nooit afdrukken. Truk is, om je was mooi evenwijdig aan beide kanten van de lijn te hangen zodat de kleren er eigenlijk nooit afwaaien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat alles op hangertjes drogen. Leker makkelijk, zo de kast weer in. En niet met al té hoog toerental centrifugeren, dan strijkt het zichzelf al drogend en hangend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Die hangertjes heb ik ook geprobeerd, maar daarvan gingen mijn schouders er heel raar uitzien.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk de schouders van de kledingstukken...   ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet wel netjes doen natuurlijk, een passende hanger en precies in de schoudernaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad de truc. Ik zoek altijd een passend hangertje bij het kledingstuk, en dan gaat het ook altijd goed (afgezien van kleding die sowieso liggend moet drogen. Ik heb heel dikke hangers voor mannenoverhemden en -truien, kleinere (maar niet geheel platte) voor mijn bloesjes en topjes, platte hangertjes met haakjes voor topjes met spaghettibandjes etc. Mijn man vergeet dat wel eens, en hangt bijvoorbeeld mijn truitje over een hanger die geschikt is voor zijn overhemden. Tja, dan krijg je dus grote mannenschouders in een damestopje. Het drogen op hangertjes moet bij ons ook wel, we hebben geen ruimte voor genoeg waslijn om dingen over de lijn heen te hangen. Op hangertjes kun je veel meer kwijt per meter lijn.
Als ik een t-shirt ophang en wasknijpers gebruik zet ik die aan de onderrand, daar waar de zijnaad is. Maar als het een echt chic t-shirt is hang ik hem op een hangertje en de wasknijper doe ik dan op de haak van het hangertje zodat hij niet van de lijn waait. Blouses, jurken, truien en vesten ook op een hangertje. Rokken aan hun lusjes op een hangertje. Mijn spijkerrokken hebben geen lusjes dus die hang ik met knijpers aan hun tailleband of op zo'n hanger met knijpertjes ook weer aan de tailleband. Spijkerbroeken hang ik over de lijn ter hoogte van het kruis, dan zie je die draad later niet zo erg terug in de stof. Ondergoed en sokken krijgen alleen als het hard waait een knijper.
13 jaar geleden
Je moet de wasknijpers er niet zo ver op drukken. Als je de waslijn met kledingstuk precies in de kuiltjes van de wasknijpers laat vallen zijn de afdrukken sowieso een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij [ik dacht] blokker heb je een speciale waslijn daar doe je de was tussen, het is een gedraaide lijn en daar heb je geen knijpers bij nodig.......succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn gouden tip is: gebruik een droger !

Niet milieuvriendelijk, niet voor al je wasgoed, maar zonder wasknijperafdrukken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke huisvrouw weet: normale wasknijpers laten afdrukken op het wasgoed achter. Die kunt u natuurlijk wegstrijken, maar wie heeft daar tijd voor? Verstandige vrouwen grijpen meteen naar de wasknijpers "Softi" – want die laten geen sporen achter! Liggen goed in de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik shirts of truitjes ophang, hang ik ze over 2 lijnen en ik doe de wasknijper onder de mouw op de naad (zeg maar de oksel), als er wel een afdruk opkomt ziet niemand dat.
Handdoeken enz. gooi ik een cm. of 10 over de lijn want dan krijg je die lelijke punten er niet aan.