Hoe krijg ik mijn marmeren vloer weer netjes?

Hij ligt er al een tijdje in en merk dat de tegels minder mooi en minder wit zijn sinds de afgelopen maanden. Ook wel logisch, we hebben 2 honden, het is winter geweest, we hebben sneeuw en regen gehad, we lopen buiten over grasveldjes, noem maar op. Dus ondanks dat ik zelf gelijk mijn schoenen uit doe nemen zij het voor me mee naar binnen.
Maar goed, is er een goede manier om de vloer weer wat netter wit te krijgen (ik dweil hem nu 2x per week met marmerreiniger).

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3K
Pieterke
4 jaar geleden
Maak je de poten van de honden nooit schoon voor je ze binnen laat? Zal misschien niet helemaal lukken maar toch wel voor een deel.
ronron1212
4 jaar geleden
Dweilen is niet genoeg je moet hem ook droog wrijven zodat de vloer al het vuil ook heeft afgegeven met dweilen alleen verspreid je het vuil ook.

Antwoorden (1)

Omdat marmer een poreuze natuursteen is, krijg je er gemakkelijk vlekken en kringen in. Marmer raakt met name snel beschadigd door zure vloeistoffen zoals azijn, citroensap en jus d’orange. Dit komt doordat het zuur de kalk aantast waaruit het marmer bestaat. Ook zwarte koffie en vieze hondenpoten en schoenen kunnen vervelende kringen achterlaten.
Juist omdat marmer zo poreus is is het ok moeilijk schoon te maken en schoon te houden.
Probeer eerst het volgende:
1.Maak een sopje van groene zeep, soda of marmerreiniger. Gebruik liever te weinig dan te veel schoonmaakmiddel! Als je namelijk te veel groene zeep gebruikt, blijft er een dun vettig laagje op het marmer achter. Hier kan vuil en stof zich gemakkelijker aan hechten, waardoor het marmer op termijn sneller vies wordt.
2.Probeer eerst op een onopvallende plek of het sopje geen vlekken maakt.
3.Maak dan het marmer voorzichtig schoon met het sopje en een doek of sponsje. Wrijf niet te hard om krassen te voorkomen. Veeg in een ronde beweging over het oppervlak.
4.Neem het marmer af met schoon water, zodat er geen resten achterblijven van het schoonmaakmiddel dat je gebruikt.
5.Droog het marmer grondig af met een droge doek of zeem.

Heb je een toch een vlek veroorzaakt op een marmeren oppervlak? Dan is het belangrijkst dat je direct in actie komt en de vlek niet laat intrekken. Om vlekken te laten verdwijnen heb je het volgende nodig:
•Schoon water
•Natuurlijk schoonmaakmiddel, zoals zuiveringszout
•Plastic of vershoudfolie
•Een zachte doek of spons (géén schuurspons)
•Een droge doek of zeem
•Een portie geduld
Stappenplan
1.Maak de vlek nat met water.
2.Maak een papje van schoon water en zuiveringszout. Je kunt ook een papje maken van water, bloem en zacht afwasmiddel.
3.Bedek de vlek met het papje, en dek het af met een stuk plastic of vershoudfolie.
4.Laat het papje minimaal 24 uur intrekken en verwijder het dan met een natte doek.
5.Droog goed na met een droge doek of zeem