Is het mengen van badkamerreiniger en dikke bleek schadelijk voor de luchtweg?

Ik heb tijdens het schoonmaken van de badkamer per ongeluk dikke bleek gemengd met wat 3G badkamerreiniger, ik heb de bijtende geur voor korte tijd ingeademd. Is dit erg schadelijk voor de longen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Als je zure reinigers mengt met bleek is dat heel riskant. Er ontstaat in een chemische reactie chloorgas, dat erg verstikkend is. Vaak kom je er goed vanaf met een beetje zere keel, maar het is ook gebeurd, dat iemand in het chloorgas stikte. Meng NOOIT bleekwater of dikke bleek met een ander reinigingsmiddel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zijn er slechte gevolgen op lange termijn mogelijk door het inademen van chloorgas?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Annabel
Als je wat chloorgas hebt ingeademd en naderhand geen irritatie meer hebt (en dat gebeurt in de meeste gevallen) hoef jij je verder geen zorgen meer te maken. De meeste echte ongevallen zijn gebeurd met de combinatie van bleek in b.v. de WC-pot en daarna een scheut zoutzuur (tegen de kalk). In dat laatste geval zijn echte ongelukken gebeurd. Maar jij bent nu extra gewaarschuwd. Maak je dus geen zorgen meer.