Hoe zorg ik dat mijn trui niet krimpt in de was?

We hebben bij ons op het werk nieuwe bedrijfskleding gehad. Daar behoort ook een trui bij. Omdat ik deze nog niet gedragen heb, is die van mij nog niet gewassen.

Echter bij al mijn collega's is de trui na wassen ongeveer 2 maten gekrompen. Niemand heeft hem in de droger gedaan. En bijna iedereen heeft hem op 30° gewassen, en niet op 40° zoals op het label staat.

Wat kan ik mogelijk doen om te voorkomen dat mijn maat M nu XS wordt?

Picture for question
4 jaar geleden
5.4K
Abcde
4 jaar geleden
Weet je werkgever hiervan? Bedrijfskleding kost nogal wat. Het zal niet de bedoeling zijn de herkenbaarbaarheid van het personeel en het bedrijf te verbeteren met te kleine truitjes. Als je werkgever dit weet dan kan hij of zij dit proberen op te lossen met de leverancier van de kleding. Misschien krijgen jullie dan truien van ander materiaal dat makkelijk te wassen is.
Pieterke
4 jaar geleden
Handwas? En daarna evt. heel kort centrifugeren. Vervolgens op een rekje liggend op de grond laten drogen. Wel lastig maar lijkt mij het beste. En zoals Abcde schrijft e.e.a. doorgeven aan je werkgever.
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Niet heel handig om bedrijfskleding te nemen die zo moeilijk te wassen is! Dit lijkt me (mede) een probleem voor / van je werkgever!

Antwoorden (3)

Ik zie dat er 50% scheerwol in zit, en dat maakt het moeilijk om te wassen.

Dus centrifugeren ook niet te hoog.
4 jaar geleden
Wol met de hand wassen.
-------
Beetje lauw water - maximaal 30gr.- in bad of in een emmer, scheutje wasmiddel (speciaal wolwasmiddel). Voorzichtig wassen met de hand beetje kneden en daarna goed uitspoelen. Vervolgens op baddoek leggen en met handdoeken deppend (rollend kan ook) zo droog mogelijk krijgen. Hierna op een echt grote bad-handdoek neerleggen en laten drogen
--- NOOIT ophangen en NOOIT in de centrifuge ---

Mijn eerste wollen trui zelf gewassen had hele lange mouwen ... jawel opgehangen :)

Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wol wassen gaat het veiligst als je toevallig een moderne wasmachine hebt met een wolwasprogramma. Hierin gaat de toevoeging van vloeibaar wolwasmiddel heel geleidelijk en wordt er veel water gebruikt dat geleidelijk van temperatuur wisselt..
Wol schrikt namelijk van temperatuursverschillen en heeft veel water nodig bij het wassen.
Zo'n programma laat de machine ook niet hard draaien maar slaat langzaam de wolwas om. Ik vind 40 graden C. voor wol te warm en zou altijd voor 30 graden C. gaan.
Na het wassen moet je de was altijd liggend laten drogen en een beetje in vorm trekken, zodat het zijn vorm behoudt.

Heb je nu niet zo'n moderne wasmachine, was het dan op de hand. Neem ruim water en een middel als Woolite....dit is een fijn middel waarbij je zelfs koud kunt wassen. Het water mag eerder koud dan echt warm aanvoelen. Doe de trui binnenstebuiten, dompel hem onder en laat hem nooit meer dan hooguit 10 min. weken. Spoel hem daarna in weer net zo'n koud water als waarin je het gewassen hebt en wring hem nooit...teveel temperatuurverschil is funest! Druk dan het meeste water uit de trui en leg hem over een droogrekje dat je in de douche neerzet om te drogen. Er zal namelijk nog wel wat water uit kunnen druppelen.
amc