Kunnen vallende herfst bladeren oorzaak zijn van verstopte hootsteen?

Het is nu de 2de herfst op rij dat onze gootsteen verstopt raakt .We hebben een klein roostertje op de afvoer van de gootsteen in de keuken dus kan er ook niets door als alleen maar water. Oude jus deponeer ik altijd in een klein pudding emmertje . Ik heb bij buren geïnformeerd en die hebben geen last van verstopping . Het heeft mij aan het denken gezet doordat dit ongemak alleen in de herfst zich voordoet . Mijn man heeft vorig jaar herfst de hoge druk spuit er op gezet en uiteindelijk het euvel verholpen . Ontstopper goedje lukte niet . Wie weet raad ?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Wellicht afvoer buizen (afschot) eens (laten) controleren.

Antwoorden (1)

Herfstbladeren die buiten vallen kunnen in jouw keuken géén verstopping geven. In de gootsteen kan van alles zich verzamelen en uiteindelijk een verstopping geven. Dat het bij jou in de herfst gebeurt is toeval. Omdat we tegenwoordig een afwasmachine hebben wordt er nog weinig zeepwater door de gootsteen gegooid. Hierdoor verzamelt zich afval na b.v. afgieten van groenten en aardappels, af en toe een beetje olie of vet, misschien wat koffie-drab e.d.
Als je een ontstoppergoedje (zoals jij dat noemt) een nacht in de afvoer laat inwerken zou het moeten helpen. Zet anders een emmer onder de zwanenhals, schroef de dop eraf en peuter van onder af met een ijzerdraad naar boven. Boel weer dichtdraaien en daarna een emmer heet sopwater (met eventueel een grote schep soda) door de gootsteen gieten.