Hoe voorkom je roestaanslag op bestek uit de vaatwasser?

4 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Roestvrij bestek kopen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Manonnetje33
Alle bestek dat je koopt is zonder roest, dus roestvrij, maar RVS-bestek kan wel degelijk (roestachtige) vlekken krijgen door invloed van chemicaliën zoals afwasblokjes.

Antwoorden (1)

Haal het bestek zo snel mogelijk uit de vaatwasser.
Als er roestdeeltjes op je roestvrijstalen bestek terechtkomen dan kunnen ze zich daar aan hechten. Roestvrij staal klinkt alsof het niet kan roesten, maar roestwerend zou een betere benaming zijn. Elke metaallegering waar ijzer in zit kan in potentie roesten, dus ook roestwerend staal. Met name de messen zijn er gevoelig voor. Dat komt omdat voor messen een hardere staallegering wordt gebruikt, waardoor de messen beter scherp blijven. Een nadeel daarvan is dat ze minder roestbestendig zijn. Wanneer je het bestek na het eten niet gelijk afspoelt kunnen de zuren uit het eten het bestek roestgevoeliger maken. Dat neemt niet weg dat je roestvrijstalen bestek van zichzelf niet snel zal roesten.

Als je niet direct de vaatwasser leeg kunt halen: zet de deur wijd open zodat niet-roestvrij bestek beter kan drogen en minder kans heeft te roesten.
.
Daarnaast: goedkopere roestvaste staalsoorten zijn gevoelig voor chloor en zout. Als bijvoorbeeld roestvast staal AISI 304 in contact komt met chloorhoudend water of zout in het wasmiddel, dan zal het plaatselijk de beschermende laag chroomoxide aantasten.

Tip van Flair: je kunt een stukje aluminiumfolie mee ‘wassen in de vaatwasser, dit voorkomt roest. Maak er een prop van en stop die in het bestekmandje bij je bestek.