kun je een vaatwasser aansluiten zonder waterafvoer?

ik zit nu een week in mijn (voor mij) nieuwe appartement en ben er inmiddels achter dat ik een hekel heb aaan afwassen, nu zie ik geen waterleiding (alleen in de badkamer) maar bij de kraan moet ook wat zitten dus daar zou ik evt wel een splitter voor kunnen halen, maar dan heb ik nog geen afvoer...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Een mini-vaatwasser (groot genoeg voor een 1-persoons huishouden) kun je in een keukenkastje plaatsen, onder je gootsteen in de keuken. Een gootsteen heeft ALTIJD een waterafvoer, dus die moet daar echt zitten. Zie je die niet op het eerste oog, kijk dan of je het achterwandje van het keukenkastje onder de gootsteen kunt verwijderen. Als het goed is gaat dit eenvoudig, je moet namelijk bij lekkage of verstopping altijd bij de aan- en afvoer van je keukenkraan en gootsteen kunnen komen.

Is het leidingwerk in je kastje onder de gootsteen zover naar voren gemonteerd dat er geen vaatwassertje voor past, dan kun je die wellicht in het kastje ernaast plaatsen. Je zult dan wellicht elders extra kastruimte moeten creëren, of minder spullen verzamelen...

Voor zowel waterleiding als afvoer bestaan materialen waarmee je als doe-het-zelver een aftakking voor aan- en afvoer van de vaatwasser kunt maken.
Let op: behalve aan- en afvoer van water heeft een vaatwasser ook elektriciteit nodig! Kijk naar het maximale vermogen van het apparaat en zet dit niet zomaar op dezelfde groep als andere stroomvreters zoals elektrische oven, waterkoker, wasmachine... Als het niet anders kan dan het toch op dezelfde groep te plaatsen, dan heel goed op letten om niet 2 apparaten tegelijk te gebruiken.

Ga je zelf knutselen met de aansluiting, bedenk dan dat je ook zelf verantwoordelijk bent voor eventuele lekkages. Niet alleen in je eigen keuken, maar mogelijk ook bij de onderburen.
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ Ik zou nog wel even toevoegen: je kunt zonder waterafvoer geen vaatwasser aansluiten. Want anders geef je antwoord op de vraag, denk ik.