Hoe kun je zwarte was het beste wassen?

Op welk wasprogramma kan ik donkere/zwarte was het beste wassen?
Kan dit gewoon op het programma witte/bonte was? (30graden)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
42.1K

Antwoorden (2)

Donker en zwart wasgoed kun je het beste wassen door je kleding binnenste buiten in de wastrommel te doen.Zwarte en Donker gekleurde is geschikt voor handwas en machinewas. Je Zwarte en Donker gekleurde was kun je voornamelijk het beste wassen op lage temperaturen, bij voorkeur op 30 graden. Zo blijft je donkere kleding langer als nieuw. Want wat zwart is, moet zwart blijven!
fremar
5 jaar geleden
Probeer zwarte kleding zo weinig mogelijk te wassen als je de kleur ook echt zwart wilt houden. De verf spoelt relatief snel weg en zwart wordt dan snel vaal/grijzig.
Dat betekent ook dat je deze was nooit bij lichte kleuren samen moet wassen. Doe ze dus alleen bij hele donkere kleuren samen in de wasmachine of was ze snel apart op de hand, als het maar een enkel stuk is.

Zwarte was mag niet te warm gewassen worden en ook niet te lang. Neem dus het korte wasprogramma en was ze koud of hoogstens op 30 graden C. Het programma voor fijne was of delicate stukken kan je goed nemen, maar kies uiteraard wel het programma afhankelijk van hoe vies de kleding is en van welke stof het gemaakt is.

Let ook op dat in je wasmiddel geen bleekmiddelen zitten. Er bestaan tegenwoordig ook wasmiddelen die speciaal voor donkere of zwarte kleding bestemd zijn. Die helpen de verf vast te houden tijdens het wasprogramma zodat ze minder snel vervagen in kleur.
Het is ook het beste om een vloeibaar wasmiddel te nemen, omdat bij niet te warme- of koude was het poeder niet snel of helemaal oplost in het water. zeker als je ook een kort programma draait. Er kunnen dan nog resten poeder of sporen achterblijven op de was.

Tot slot is het ook raadzaam om bij de laatste spoeling wat witte- of natuurazijn toe te voegen aan het water, giet een flinke scheut of kopje in het bakje voor de wasverzachter.
Azijn fixeert kleuren, maakt was zachter en je zult het niet ruiken.

Doe zwarte was ook liever niet in de droger want hitte is de vijand voor zwarte kleren, of zet hem op de koudste stand. Laat het buiten hangend of binnen liggend op een rekje drogen en als je buiten aan de lijn wilt drogen, hang zwarte was dan ook niet in de zon, want zonlicht bleekt ook uit.

Het bovenstaande geldt niet voor kleurvast materiaal zoals nylon en wolmix /acryl / polyester ed. Acetaat, linnen en katoen houden de verf minder goed vast en daarom worden jeans ook al snel vaal en grijs om maar een voorbeeld te noemen.
amc