Kunnen pannen na gebruik op een elektrische kookplaat, nog gebruikt worden op een inductiekookplaat?

Ik heb een nieuwe set pannen en tijdelijk een elektrische kookplaat. Nu ben ik benieuwd als ik straks een inductiekookplaat heb of ik de pannen dan nog kan gebruiken of is dit niet meer mogelijk? ik vind heel veel van gas naar inductie en van keramisch naar inductie maar niet van elektrisch naar inductie. Ik zou het namelijk jammer vinden als ik over een half jaar een vrijwel nieuwe pannenset weg zou moeten gooien.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
23.2K
paulus811
6 jaar geleden
Het hangt sterk van de kwaliteit van de pannen af. Van goedkope pannen kan de bodem iets kromtrekken waardoor ze op inductie niet meer goed werken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen"
Sommige pannen zijn niet geschikt voor een inductie kookplaat, neem een gietijzeren wok bijvoorbeeld die het prima doet op een elektrische kookplaat maar bij inductie kookplaat niet werkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb wel vaker aan nieuwe pannen in winkels van die soort etiketjes zien hangen waar op stond dat die pan geschikt was voor alle warmtebronnen. Alleen als die pan dan eenmaal was gebruikt bij een warmtebron, dan kon die niet meer op een andere gebruikt worden. Waarom dat is, weet ik niet. Ik ken iemand die in een flat woont. Het hele flatblok werd omgebouwd van koken op gas naar elektra. Zij heeft haar 'oude ' pannen moeten vervangen omdat die niet meer op een nieuwe warmtebron gebruikt mochte
paulus811
6 jaar geleden
@Buurmannetje, een gietijzeren wok doet het prima op een inductiekookplaat. Heb er zelf een en enkele pannen van Le Creuset (gietijzer) en die werken uitstekend.

Antwoorden (2)

Op de meeste (goede)pannen staan merkjes die aangeven voor welke kookplaten deze geschikt zijn. Inductie kookpannen hebben daarnaast een dikkere bodem om de wervelstromen te genereren die nodig zijn om de pan te verhitten, dus mochten de merktekenen ontbreken kun je zo vaststellen of deze geschikt is voor inductie koken.
Controleer de pannen op tekens zoals in de afbeelding.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Als ik de vraag goed begrijp gaat het er niet om of de pannen geschikt zijn voor inductie, maar of deze nog geschikt zijn voor een inductiekookplaat NADAT ze op een gewone keramische plaat zijn gebruikt. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand die weet dat hij op inductie gaat koken een set pannen aanschaft die daar niet voor geschikt is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt Paulus dat is inderdaad de vraag. Het is zo dat wij dadelijk in een huurhuis zitten voor circa 2 jaar. En daarna een woning gaan kopen/bouwen de pannenset is voor alle platen te gebruiken maar de vraag is dus inderdaad of ze daarna nog gebruikt kunnen worden
paulus811
6 jaar geleden
Als het een dure pannenset is zou ik het risico niet nemen en voor die 2 jaar een paar goedkope pannen van de Action kopen. Aan de andere kant zal van een dure set de bodem niet heel snel kromtrekken, want dat is het risico als je deze op gas of keramisch gebruikt omdat de temperatuur waar de pan contact maakt, veel hoger is dan bij inductie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Als ik de vraag goed begrijp gaat het er niet om of de pannen geschikt zijn voor inductie, maar of deze nog geschikt zijn voor een inductiekookplaat NADAT ze op een gewone keramische plaat zijn gebruikt."
Als op de pan via die merkjes aangegeven wordt dat je ermee kunt koken op inductie én op gas of keramisch, wat is dan het probleem? Kromtrekken heb je alleen bij die rommel die je inderdaad bij de ACtion koopt. Ik zou mij niet al teveel zorgen maken.
Ja hoor dat kan, als je pannen tenminste magnetisch zijn.
anneliez