Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een vaatwasser wast op 30/50/65 graden. Is dat wel voldoende om alle bacteriën te doden, bijvoorbeeld als je rauw vlees gesneden hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In principe is 65°C genoeg om bacteriën en schimmels te doden (bacteriesporen worden overigens niet gedood).
Maar vergeet ook je vaatwastablet niet. Deze is zo sterk basisch dat de meeste bacteriën hier ook van dood gaan, zeker in combinatie met 65°C.
Maar uiteindelijk is het een vaatwasser en geen sterilisator (maar altijd nog beter dan met de hand afgewassen vaat).
(Lees meer...)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, want daar zorgt dat blokje met afwasmiddel wel voor. Je wil niet weten wat de samenstelling daarvan is.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
65 graden is bijna zo heet dat je je handen niet in het water kan houden....bacterien zijn ook pijngevoelig en kunnen ook helemaal niet goed tegen die temperatuur....vooral na een wasbeurt van twintig minuten dan zijn ze helemaal suf...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
65 graden en een chemische zeep, dood echt wel alle bacteriën.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het eens met bovenstaande antwoorden, maar ik wil daar wel aan toevoegen dat ik zelf bij het snijden van (vooral) rauwe kip tòch altijd nog meteen daarna even 1-2 kannen kokend water uit de waterkoker over de snijplank en messen giet alvorens deze in de vaatwasser te zetten, vooral wanneer ik deze niet meteen aanzet omdat die bijv. nog niet vol is... Kan best wel onzinnig zijn, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet overdrijven met hygiene hoor, dat zorgt er alleen maar voor dat je weerstand slechter wordt.
Het beste is om voor de verschillende ingredienten andere snijplanken te gebruiken, tegenwoordig heb je plastic snijplanken in verschillende kleuren.
Schrob ze even met eens RVS-spons goed af voor je ze in de machine zet.
Op de messen hebben bact. zowieso een zeer kortstondig leven.
Vergis je niet in groenten daar klauteren ook stevige jongens in.
Was in ieder geval je handen, ervoor en erna.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat als het niet genoeg was geweest het meredeel van de mensen allang in het ziekenhuis was beland of een of andere vergiftiging of ziekte had opgelopen. Blijkbaar is het dan wel goed genoeg, en idd het blokje doet ook veel is natuurlijk erg chemisch samengesteld
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding