Hoe gebruik je sunlightzeep voor een handwas?

Ik zag in de supermarkt sunlight zeepblokjes. Ik waste op vakantie altijd met een gel omdat ik niets anders wist, maar het is waardeloos, binnen een uur ruikt kleding weer. En ja ik weet het op vakantie is niet als thuis en dat hoeft ook niet, maar had het gevoel dat het meer nat maken was dan dat het hielp. Nu zag ik dus deze blokjes liggen maar hoe gebruik je ze. Wat ik meestal doe is de kledingstukken in de wastafel of emmer lekker inzepenen beetje tegen elkaar aan schuren, ze weken paar uur, en dan al schurend en wringend uitspoelen. Werkt dit met sunlight ook zo? Kan ik het daarvoor gebruiken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, hoor, zo doe ik het zelf ook wel eens. Hoewel ik tegenwoordig vaker bij de Kruidvat een tube handwasmiddel koop voor de vakantie.
Maar jouw methode, met zeep inwrijven en schurende bewegingen maken met het textiel, werkt prima. Ook met sunlight.
De werking is naar mijn idee wel eerder natuurkundig dan chemisch, waarmee ik bedoel dat het wrijven vergemakkelijkt wordt door de oppervlaktespanning doorbrekende werking van zeep, maar dat de chemische eigenschappen van zeep, namelijk het ontsmetten en ontvetten iets minder een rol spelen. Overigens ruikt kleding vooral door stoffen die oplosbaar zijn in water (en dus naarboven komen als je gaat zweten), en is zelfs al goed wassen in alleen water al redelijk effectief. En dan vooral heet water.
Erna55
6 jaar geleden
" Binnen een paar uur ruikt kleding weer " .
Welke lucht zit er dan in ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zweetlucht, was van het hele gezin, dus niet me zelf haha. Tieners...
Super antwoord sandokan. Dank je wel! Ja misschienis het psychologisch maar ik had de tubes van kruidvat ook, jaren. Persoonlijk vond ik dat meer een echte noodoplossing als je het echt niet meer weet. Ik vind het ook fijn als je bij het weken bepaalde delen gewoon even extra in de week kan zetten zegmaar. Echt heet water is niet altijd mogelijk op vakantiebestemming vandaar.
Inekez1
6 jaar geleden
Als de kleding na het wassen weer (of nog) naar zweet ruikt, heb je het dan wel goed gewassen met voldoende zeep, voldoende water en goed uitgespoeld? Ik gebruik voor de vakantiewas een waterdichte zak. Onderweg zit daar mijn slaapzak in en eenmaal op de kampeerplek gebruik ik die als wasmachine. Water er in, was er in, beetje zeep erin, dichtrollen en afsluiten met nog wat lucht in de zak. Dan goed schudden en in de zon laten liggen. Om de 10 minuten een keer goed omschudden en na een uur alles eruit halen. Was uitknijpen en met schoon water terug in de zak. Schudden, leeggooien, uitknijpen en nogmaals met schoon water terug in de zak. Dit herhalen tot er 'schoon' water uit komt. Werkt echt veel beter en makkelijk dan in een open emmer of wasbak. Sokken en ondergoed was ik nooit tegelijk met shirts. Erg vieze was kun je eerst een keer uitspoelen en voorwassen voordat je het met zeep met de rest wast.
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer de was nog steeds naar zweet ruikt, dat heb je niet goed genoeg gewassen.
Probeer de tip van Inekez1 .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Slim idee van de was zak
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kan er zelf wasmiddel van maken, maar eigenlijk is dat hetzelfde als inzepen en water erbij, alleen nog een beetje soda erbij.
(heel weinig hoor, want met dit recept maak je voor meerdere keren)
http://www.genoeg.nl/handig/huis/zelf-wasmiddel-maken/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Prima @Jackd
Heb jarenlang een abonnement op 'Genoeg' gehad, Zou iedereen moeten lezen:)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toen ik nog thuis woonde lazen we de vrekkenkrant.
Ik maak dat wasmiddel trouwens echt, maar meer uit gezondheidsredenen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh geweldig! ik kon er niet opkomen: De Vrekkenkrant! veel leukere naam ook, maar Genoeg is commercieel beter, denk ik. Dus het is niet alleen goedkoper en milieuvriendelijk, maar toch ook beter voor je gezondheid? Ik denk aan allergieën, zou zomaar kunnen.
Waspoeders/gels, al die produkten uit de fabriek daar is meer aan toegevoegd dan je wilt weten.
Al blijf ik ook lezen, dat de E- nummers wel goedgekeurd zijn... maar daar heb je zo weinig aan. De kreet: Wat je oma niet herkent, moet je ook niet eten! is er niet voor niets, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Genoeg is inderdaad een betere naam, vrekken waren we niet. Vooral bij eczeem kan "schoon" wasmiddel helpen, ook om het te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Super bedankt allemaal voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ps is pure sunlight goed of moet je echt met soda gemengd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een keer ergens gelezen dat zeep in combi met hard water zorgt voor vieze aanslag.
Soda zorgt dat niet gebeurt omdat het o.a. het water zacht maakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
O wist ik niet dank je!!!

Antwoorden (1)

Daartoe koop je een zeepklopper. Bijvoorbeeld hier: https://www.ouderwetsewinkel.nl/zeepklopper.html
Hierin past precies een stuk Sunlight zeep. Je klopt ermee door een emmer warm water en maakt zo eenvoudig een sopje om de kleding in te wassen en verfrissen.

Je kunt in plaats van Sunlight ook losse restjes zeep in de klopper stoppen om een sopje te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dille & Kamille verkoopt ze ook: https://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/504/a/359/zeepklopper-vertind-metaal
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ @Amadea, voor de link van de Ouderwetse winkel! Een onmisbare winkel, beetje ver weg, zou er graag eens kijken.
Amadea
6 jaar geleden
In Rotterdam zit vast ook wel een Dille & Kamille. Is ook een heel leuke winkel om in rond te neuzen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, ken ik wel D & K. Winkeltje in Alkmaar lijkt me een niveau hoger in 'vroeger' gehalte en echte service is onbetaalbaar:)
SimonV
6 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Handig. Maar mijn wasjes zijn een paar shirts klein. Dus te weinig voor een heel blok. Kan misschien wel een stukje eraf hakken/snijden....toch? En gewoon roeren met houten lepel?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Enne laten jullie het lang of kort weken?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Citaat @Amadea "Je kunt in plaats van Sunlight ook losse restjes zeep in de klopper stoppen om een sopje te maken." Een stukje eraf snijden kan zeker maar wel goed oplossen in het warme water. Houten lepel is geen zeepklopper, probeer het eens thuis, dan sta je straks niet voor verrassingen.
Amadea
6 jaar geleden
Sunlight is een harde zeep die niet snel verbrokkelt. Je kunt daarom het beste gewoon het hele blok in de klopper doen. Voor een klein wasje hoef je dus eventjes te kloppen om voldoende zeepsop te hebben gemaakt. Het blok zeep laat je daarna even drogen, en doe je dan in een plastic zakje. Inweken is niet nodig. Zitten er ergens moeilijke vlekken in, dan kun je die eerst even inwrijven met het natte blok zeep.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Super bedankt!