Wat zijn unieke huishoudtips als je samen gaat wonen ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Let op je geld, ga samen een plan maken en bespreek inkomsten en uitgaven. En maak een huishoudpotje en geef elkaar iets van "zakgeld" en hou rekening met dat je leuke dingen met elkaar wilt blijven doen en het is verstandig om daar ook een potje van te maken. Als je dat op een rijtje hebt dan is de rest een eitje. Voor de huishoudelijke taken maak je een verdeling (een redelijke). Nog 1 tip: koop alleen wat je nodig hebt. Als mensen gaan samenwonen willen ze heel veel hebben en gaan heel veel nieuw kopen. Dit een grote valkuil en kan het begin van het einde van de relatie betekenen. Stress en ruzie om geld is een grote reden waarom mensen weer uit elkaar gaan. IIG heel veel succes en plezier met het samenwonen.

- Geef je eigen zelfstandigheid niet op. Houdt ieder je eigen bankrekeningen en spaarrekeningen. Open een gezamelijke rekeningen en/of voor het huishouden en de vaste lasten. Spreek goed af wat daar wel en niet onder valt. Op die rekening stort je allebei een bedrag iedere maand naar ratio van je inkomen. -Geef je eigen zelfstandiheid niet op. Hou je vrienden en kenissen aan, ook diegene die bij jouw partner niet zo goed vallen. Blijf allebei de dingen doen die je leuk vind. - Maak afspraken over huishoudelijke taken, daarbij rekening houdend met wat je allebei leuk of minder leuk vind. Verder: go with the flow!

trek lootjes : met een briefje erbij : met tien afwasbeurten : diegen die pech heeft is voor de rest van de week slaaf in de keuken : werkt perfect bij mij

Het moet wel leuk en gezellig blijven. Natuurlijk hoort ruzie maken erbij. Maar als je merkt dat het erger is geworden sinds het samenwonen moet je je op een gegeven moment wel afvragen of dit wel is wat je wil. Samenwonen moet niet ten koste gaan van je eigen geluk.

Spreek je verwachtingen uit, zo weet je waar je aan toen bent. Verdeel de taken in het huishouden, de één doet de was & de ander dweilt o.i.d. Wanneer je vaste taken hebt kun je elkaar er ook op aanspreken wanneer het niet gebeurt.

Praat vanaf het begin allebei je aangeleerde gewoontes uit. Zoals sokken op de grond en niet in de wasmand, het bekende dopje niet op de tandpasta tube, haren in het douche putje enz. Vanaf het begin hierover praten voorkomt op langere termijn de druppel die de emmer doet overlopen.

Klinkt saai maar maak een schema. Op de links hieronder kan je leuke tips vinden. Samen werken is ook samen het huishouden doen, maak duidelijke afspraken en spreek snel je ergenissen uit, anders komen die alleen eruit als je boos bent en dat is het moment niet

Bronnen:
www.huishoudplaza.nl
www.stofzuigerzen.nl

Afspraken maken wie wat doet, bijvoorbeeld een schema maken. Maar het zou ook kunnen zijn dat jij "verantwoordelijk"word voor binnenshuis en hij voor buiten. Wie kookt er, bij ons kookt de eerste die thuis is bijvoorbeeld. Maar vooral het belangrijkste communiceer met elkaar. Ik hoor een hoop ergenissen om me heen van vrienden die met elkaar gaan samenwonen, en die niet communiceren over het huishouden.

1) Verdeel de taken goed. Veel vrouwen trekken de huishoudelijke taken naar zich toe en dat is nog wel te doen als je samenwoont (zelfs als je fulltime werkt). Maar als je eenmaal kinderen krijgt, wordt het veel drukker. Het valt dan niet mee om je vriend/man opnieuw 'op te voeden'.... (tja, mijn man is heel lief, maar wel wat ouderwets c.q. lui). 2) Laat het in de praktijk gewoon op je afkomen en vind samen je weg. Als iets niet handig werkt, bijvoorbeeld de inrichting van je keukenkastjes, doe je het gewoon anders.

Maak een schema en houd je daaraan. Let bij het maken van het schema op de taakzwaarte en ieders 'talenten'. Als je allebei veel werkt: steun de economie, zoek een schoonmaakster!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100