Werkt een speciale spray tegen een statisch geladen bank?

Ik heb een mooie bank van de kringloop maar die is zooo statisch! Nou heb ik gezien dat daar speciale spray's voor te koop zijn. Van verschillende merken. Ik vraag mij of dat überhaupt werkt en zo ja welke dan. Bank weg doen kan ook maar hij is echt heel mooi en precies wat ik zocht en dus doe ik dat liever niet. Ik heb al luchtbevochtegers aan mijn verwarming gehangen. Het is nu 10 graden en nog is het zo. (Ik denk dat ik nu snap waarom er zo een mooie bank bij de kringloop stond voor weinig)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

Er is een toegepast middel voor, een een anti-statische spray. Zal wel bij de betere meubelzaken te koop zijn. Ik heb ook wel eens gehoord dat wasverzachter of Febreze helpt.

Overigens is het verschijnsel sowieso eigen aan een te droge lucht in de betreffende omgeving (waarschijnlijk ook de reden dat Febreze helpt). Als je een luchtbevochtiger koopt, zou het probleem ook opgelost kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar werken die spray's ook? Ik weet al dat je ze kunt kopen. En luchtbevochtigers had ik al, staat in de vraag ook.
paulus811
7 jaar geleden
Manonnetje, wat jij aan de verwarming hebt hangen helpt niet. Ik heb zelf een echte luchtwasser/bevochtiger (zie link) en moet ongeveer 5 liter per dag bijvullen om de vochtigheidsgraad tussen 40-60% te krijgen. Zonder dat apparaat ligt het rond de 25% Een bakje aan de verwarming verdampt een paar druppels per dag. Koop een weerstation met ingebouwde hygrometer en probeer de luchtvochtigheid tussen 40-60 te krijgen. Dat is ook veel beter voor houten meubels die daardoor niet zullen uitdrogen en kunnen scheuren. Uiteindelijk denk ik wel dat je gelijk hebt en de reden van de kringloopverkoop het materiaal van de bank is. Het zal een synthetische stof zijn die statische elektriciteit veroorzaakt. https://www.luftreinigerdepot.de/luftwaescher/boneco-luftwaescher-2055d?gclid=Cj0KEQjwofHHBRDS0Pnhpef89ucBEiQASEp6LG4kcQfr0DNskaEJnI2nZ-CtJ7WJ08vFk4Qr9IunJo8aAsww8P8HAQ
paulus811
7 jaar geleden
Overigens kan het best zo zijn dat het probleem met mooi weer opgelost is, er is dan een hogere luchtvochtigheid in huis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Paulus811. Bedankt coor de tips! Maar ik wil geen echte luchtbevochtiger omdat dat slecht coor het milieu is. Constant stroom en 5 liter water per dag. Toch bedankt! De andere tips zijn bruikbaar. Sorry ben nog al een milieu freakje....
paulus811
7 jaar geleden
@Manonnetje3, dat je begaan bent met het milieu siert je, dat ben ik ook zeker en je hoeft er ook geen 'sorry' voor te zeggen ;-) Maar je moet wel afwegen of je schoon water (en 5 liter is minder dan 1 spoelbeurt van het toilet) en ongeveer 10 cent aan stroom per dag wil gebruiken of een chemische spray in je woonkamer wilt spuiten, want Febreze zoals wordt aangeraden is chemisch spul in een plastic fles. De Boneco 2055D luchtreiniger die ik heb is een volledig natuurlijk proces, er komen geen chemicalien aan te pas. Ik vraag me af (en heb het antwoord ook niet ;-) wat uitendelijk minder schadelijk is voor het milieu....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Anti-statische sprays werken uiteraard. Als je troep van de Liddle koopt heb je kans dat je een niet-werkend product hebt. Maar denk je werkelijk dat een meubelzaak die sprays zou verkopen als oplossing voor andere producten die ze verkopen wanneer deze niet zouden werken? Verder is het natuurlijk geen argument om om milieu-technische redenen geen luchtbevochtiger te willen kopen. De moderne oplossingen hebben geen waterverzachtende middelen, wat feitelijk het enige chemische component is (bedenk je dat je het idee van 'chemisch' niet moet overdrijven; feitelijk is wasmiddel en wasverzachter dit ook). Dat spul dat je aan je verwarming hebt hangen betreft zeer zwakke oplossingen. Ze werken slechts plaatselijk aangezien ze niets verspreiden en kunnen zelfs voor schimmel zorgen. Een degelijke luchtbevochtiger die middels een fan een stoomwolk verspreid werkt daadwerkelijk.
paulus811
7 jaar geleden
Ricolav, vind je het niet een beetje vreemd dat een meubelzaak middelen verkoopt die een probleem met een eigen product moeten oplossen? Dat lijkt hetzelfde als een slager die aspirines verkoopt omdat je ziek wordt van z'n vleeswaren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom zou dit vreemd zijn? Een meubilair kan het niet helpen dat de omstandigheden in een bepaalde woning niet ideaal zijn. Een computerzaak verkoopt ook beter fans waarmee je aanlopende fans van een computer die je daar gekocht hebt, kan vervangen. Ontzettend veel producten heb je op zichzelf niets aan als je de accessoires ervoor niet koopt, ongeacht de omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Paulus811: daar heb je wel gelijk in, dat plastic en dat spul is ook niet goed voor milieu. Maar zo een luchtbevochtiger moet ook nog in een fabriek gemaakt worden.