Bestaat er een apparaat voor makkelijk warm water?

De kamer waar ik op woon heeft een douche die al na 10 minuten koud word.

Nu vraag ik me af of er een soort van back to the future apparaat bestaat die je op de douchekop kan monteren ofzow, die het water verwarmt. En zo dus langer gebruik kan maken van een warme douche.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
walter
7 jaar geleden
Wat blijkbaar niemand zich afvraagt: Waarom heb jij meer dan 10 minuten nodig om te douchen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kunt (met warm weer) wel iets doen met een zwarte zak met water, die je kunt ophangen. Het water wordt dan warm door de zon.
Hoe het precies werkt, weet ik niet.
Maar er is op internet wel e.e.a. over te vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@walter
Is het mogelijk dat er meer mensen willen douchen? dat is 2 x 5 minuten en de derde persoon staat onder een koude douche!
walter
7 jaar geleden
@jodokus52 Een kleine boiler is ook wel weer snel warm dan.

Antwoorden (5)

Wellicht bestaat zo'n apparaat in de gelijknamige film maar in het echt niet. Wel kan je denken aan een waterbesparende douchekop (iets van een tientje) of je kan een electrische boiler van 50 liter installeren (zoek op Marktplaats). Overigens is de gemiddelde douchetijd 8,4 minuten...

http://www.startpagina.nl/v/wonen/vraag/250093/gemiddelde-douche-tijd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Een waterbesparende douchekop kan in een kamerbewonersituatie inderdaad _zonder veel gedoe_ bijdragen aan een optimale doucheduur met de beperkte voorraad warm water. Althans: indien er nu duidelijk nog sprake is van een ouderwetse douchekop met onnodig dikke waterverkwistende stralen.
+
Je kunt denken aan een doorstroomboiler, dat is een soort electrische geiser. Ik gebruik deze in een huis zonder gas en het werkt perfect, eindeloos warm water. Een goede nieuwe is rond 450 euro (van Stiebel Eltron), maar op MP vind je ook goede gebruikte. Daar komt nog een beetje installatiemateriaal bij, maar dat zal je de kop niet kosten.
7 jaar geleden
Er bestaat nog wel zoiets als een electrische douche geiser. Geen idee of ze in Europa nog bestaan en/of toegestaan zijn.

https://www.google.nl/search?q=shower+head+heater
7 jaar geleden
Een doorstroomapparaat kán een oplossing zijn, maar je hebt er een hele zware elektrische aansluiting voor nodig. Om het water voor je douche bij te kunnen houden heb je ong. 10kW nodig. Dat is het verbruik van 4 wasmachines (als ze staan te verwarmen). Dat vergt dus veel meer dan ergens een stekker in het stopcontact steken. Er zal in de elektrische installatie ingegrepen moeten worden anders vliegen de stoppen om je oren!
Grotere boiler lijkt de betere oplossing. Als er nog ruimte in je groepenkast is, dan is dat nog wel snel aan te leggen. Met wat geluk blijft het zelfs bij een stekker in een stopcontact.
Wat misschien ook nog mogelijk is, is om de temperatuur van de boiler nu hoger te zetten. Je gebruikt dan relatief meer koud water en minder warm, waardoor de inhoud van de boiler langer meegaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
Dat laatste: het hoger instellen van de boilertemperatuur, kan bij sommige boilers inderdaad een (voor een kamerbewoner haalbare) eenvoudige oplossing bieden. Beslist onderzoeken!
+
Jazeker, de oplossing is misschien i.p.v. een keuken/douche-geiser voor een bad-geiser te kiezen. De bad-geiser heeft meer vermogen.

"Soorten geisers
Geisers kunnen op verschillende manieren worden ingedeeld. Er kan bijvoorbeeld een onderscheid worden gemaakt in het doel van het verwarmde water:

-Keukengeiser heeft doorgaans een kleine capaciteit, rond de 5 liter per minuut, omdat het niet in één keer veel warm water hoeft te produceren. Het warme water wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de afwas. Soms wordt de keukengeiser gebruikt voor het warme water in de douche. Omdat de keukengeiser vaak in de keuken staat kan het in het laatste geval even duren voordat de douche warm water geeft.

-Basgeisers zijn groter dan keukengeisers en kunnen een capaciteit hebben van 16 liter warm water per minuut. Ze kunnen in korte tijd een grote hoeveelheid water verwarmen, bijvoorbeeld voor het nemen van een bad." (bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bordensteker
7 jaar geleden
-
Want déze aanpak hoort bij een ánder soort probleem. Elke geiser blijft onbeperkt werken zolang er koud water en gas toegevoerd worden; een extra grote (bad)geiser geeft voor een douche geen voordeel. Het probleem van vraagsteller is de eindigheid (en voor hem wat te snelle uitputting) van een voorraad reeds vooraf opgewarmd water. Een geiser werkt helemaal niet met een vooraf opgewarmde voorraad, dus kan er ook niet van een wat te kleine voorraad sprake zijn. Een geiser warmt het stromende water tijdens het actuele douchen voldoende ver op om dat douchen permanent vol te houden. Alleen voor het vol laten lopen van een _ligbad_ is een extra grote doorstroomsnelheid van een zgn. badgeiser zinvol, omdat het anders nogal lang duurt voor het bad gevuld is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Bordernsteker
Bedankt voor je uitleg/reactie.
Mij is destijds uitgelegd dat een douche op afstand (andere verdieping) zeker gebaat was bij een geyser met een grote capaciteit. Vandaar.
Bordensteker
7 jaar geleden
Dat kan voor een normale woning ook zuiver verkooppraat geweest zijn.
De doucheruimte is in veel eengezinswoningen op de eerste verdieping aan de voorkant boven het toilet (o.m. vanwege de dan niet zo storende afvoer via een buis die in de hoek van het naast de voordeur in de hal gesitueerde toilet kan worden weggewerkt). Die twee afvoeren moeten liefst kort zijn op weg naar de rioolaansluiting aan de straatzijde. En in die opzet kun je ook nog een tweede toilet boven aanbrengen. De keuken op de begane grond is meestal aan de achterkant, en dat kan ook, want die afvoerbuis kan via de kruipruimte onder de gangvloer door naar de straatzijde aangelegd worden. Deze opzet resulteert dan vanzelf al standaard in een vrij grote afstand tussen de geiser in de keuken en de douche boven de voordeur.
De precieze snelheid van de warmwateropbrengst in de keuken doet er niet zoveel toe, dus de vereiste doorstroomsnelheid voor de douche is dan bepalend voor het ontwerp en de gebruikelijke maximale warmwateropbrengst die een standaardgeiser in elk geval moet kunnen leveren, en die zal logischerwijze dus voldoende zijn voor dat soort afstanden.
En dan heb je alleen om een bad snel te kunnen vullen een behoefte aan de grotere vlamoppervlakte waarmee meer water per minuut voldoende heet kan worden gemaakt; en die grotere geiser noemen we een badgeiser. De stroomsnelheid van het warme water hoeft niet ineens groter te woren bij een nog wat langere afstand naar de douche, dus de bijregelmogelijkheid op een normale geiser volstaat om het wat langduriger warmteverlies onderweg te compenseren, en een badgeiser is alleen zinvol voor een situatie met een bad. Ik heb dit niet uit een boekje, dus misschien maak ik hier of daar nog wel een denkfout hoor! Ik ben meer op de hoogte van de architectuur van locomotieven en vliegtuigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Standaard was het zeker niet in mijn situatie, Hier zaten keuken en douche twee verdiepingen uit elkaar en ook nog voor- en achterkant. Wellicht dat dit het verschil maakte. De grotere geiser werkte prima en zo'n kapitaal kostte het ook weer niet.
Ik ben een voorstander.