Kan het kwaad om wasmiddel dat voor witte was bedoelt is, voor bonte was te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.2K

Het beste antwoord

Ik zou het niet aanraden. Het hangt wel mede af van de soort witwasmiddel, van de wastemperatuur en van het materiaal dat je wilt wassen.

Gewoonlijk is het blekende bestanddeel in witwasmiddel niet actief onder 40 graden. Je kan dus een bonte was met zo'n middel draaien op 30 graden zonder dat je verschil ziet.

Ik ben er zelf geen voorstander van want het risico op vervagen is best groot. Er blijft altijd een beetje van het wasmiddel in kleding achter. Als je de kleding dan de volgende keer weer in de wasmachine doet en je wast dan weer op 40 graden met een bontwasmiddel, dan doet het achtergebleven bleek alsnog geen goed aan je mooie kleuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kan niet direct kwaad: de gaten zullen er niet invallen. Wel heb je kans dat de donkere en sprankelende kleuren vervagen. Dus niet zo geschikt om structureel te doen.
13 jaar geleden
Voor een keertje kan het geen kwaad. Let wel op dat je geen mooie spullen ermee wast. Witwasmiddel kan nogal bleken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit al gauw zo'n 15-30% (zuurstof)bleekmiddel in een witwasmiddel.

Kwaad, in de zin van schade aan de samenstelling van de stoffen die je er in wast, zal het niet kunnen.
( Wol/ zijde buiten beschouwing gelaten)
Maar de kleuren vervagen zo wel erg snel.

Ik zou het zeker niet gebruiken voor mijn bonte was. Misschien bij hoge nood voor m'n handdoeken of sokken.. En dan echt ook maar 1 keertje.

Andersom is een beter voorstel.. dus je witte was met een bontwasmiddel wassen. Daar wordt het wit na verloop van tijd hooguit iets grauwer van. Dat is met een beetje Echfa o.i.d zo weer verholpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Inderdaad geen aanrader voor de bonte was vanwege de optische witmakers.
Doe het liever niet, want wasmiddel voor de witte was bleekt de was om het mooier stralend wit te krijgen. En voor je kleuren is dat niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou ik niet doen.
er zitten middelen in die
je bonte was oplichten, fletser maken.
je was wordt wel schoon natuurlijk,
maar niet mooi.
wel kun je bontwasmiddel voor witte was gebruiken.