Zijde is het meest luxueuze en sensuele weefsel dat een mensenlichaam kan bedekken........

Blouses, kleedjes, dassen, kostuums, sjaaltjes, nachtkleding of een trouwjurk vervaardigd uit dit edele natuurproduct: allen verdienen ze uw beste zorgen.
Voorkomen is beter dan genezen: draag een zijdeproduct nooit rechtstreeks op de huid. Onze opperste vetlaag zal in combinatie met transpiratie binnendringen in de zijde. Dit veroorzaakt kringen die er met wassen niet meer uitgaan. Gebruik een deodorant zonder alcohol. Laat parfum en haarlak drogen voordat je een sjaal omdoet.

Ook alcoholdranken kunnen de stof beschadigen. Noppen en in kleur afwijkende vezelverdikkingen zijn karakteristiek voor zuivere zijde. Daarmee kan je de stof dus op echtheid controleren. Met kleding van zuivere zijde ga je best niet zelf experimenteren.

Bij voorkeur breng je ze naar de professionele textielverzorger om de kleur, glans en structuur te behouden. Dat geldt eigenlijk ook voor uni-stoffen. Hoewel je die blouses of topjes eigenhandig thuis zou kunnen wassen met een speciaal zijdewasmiddel in handwarm water. Doe dit echter steeds afzonderlijk en je mag deze stof nooit wrijven, borstelen, wringen of centrifugeren.

Geen bleekmiddel, ontvlekker of wasverzachter gebruiken. Goed spoelen, eerst met lauwwarm en daarna met koud water. Dat is zeker nodig bij de eerste wasbeurt omdat er dan nog wat van de natuurlijke kleurstoffen kunnen vrijkomen waarmee de zijde is gekleurd. Laat in dit geval de kleding ook niet te lang in het water. Een eetlepel azijn toevoegen aan de voorlaatste spoeling kan helpen om de originele glans te bewaren. Als het kledingstuk nog vochtig is, kun je het aan de binnenzijde strijken met een lauw ijzer.
Een te hoge temperatuur zal je kostbare kledingstuk gegarandeerd vernielen. Net als te lang te drogen hangen in de zon. Kies voor de schaduw en een horizontale droogpositie. De geschikte vochtigheidsgraad – en dus ook het beste resultaat – bekom je als je het kledingstuk na het wassen in een handdoek wikkelt. Een alternatief voor deze vrij omslachtige en delicate handelingen is het wassen in pure wasbenzine. Dan hoef je de zijde niet na te spoelen. Bovendien vervliegt wasbenzine en hij is reukloos...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe kan ik zijde het beste wassen?

* Handwas of machinaal wassen bij 30 graden met een fijnwasmiddel dat geschikt is voor zijde en kleurbeschermend is. Handwas: naspoelen met lauw water.
* Machinaal wassen: kies de meest 'rustige' stand bij 30 graden. Niet centrifugeren.
* Overtollige water afschudden en uithangen om te drogen.
* Niet drogen in de zon of in de buurt van radiatoren. Niet in de wasdroger.
* Het nog licht vochtige zijde kan worden gestreken op de "zijde" stand (meestal 1 stip) van het strijkijzer. Bij voorkeur aan de binnenkant/achterkand strijken.
* Algemeen: gebruik nooit chemische reinigingsmiddelen. Geen bleekmiddel toevoegen, niet schrobben, niet wringen, niet in de wasdroger.
* Zijde kan ook droog worden gereinigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte zijde mag je niet in de wasmachine wassen, tenzij het op het etiket staat.

Wanneer je het wel mag wassen moet dat op een fijnwasprogramma (er zijn machines speciaal voor delicate was) gebeuren met een fijnwasmiddel voor wol en zijde. Na de wasbeurt zachtjes uitkloppen en aan een hanger laten drogen. Daarna strijken op lage temperatuur. Op je strijkijzer staat wol/zijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnenste buiten wassen, lage temperatuur (30 graden) . Na het wassen gelijk uithangen en met een lichte bout strijken.

In je overhemd zit een label met het was- en strijkvoorshrift.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit oma weet raad:

"Een overhemd van zijde moet men wassen in lauw water. Voorzichtig aan de verkeerde kant strijken wanneer de stof nog niet helemaal droog is"