Wat zijn de mogelijkheden qua werken als schoonmaakhulp bij ouderen thuis?

Het lijkt mij leuk om voor 20 uur per week bij ouderen mensen thuis schoon te maken tegen een redelijk uurloon.
Wat zijn de mogelijkheden en waar zou ik heen moeten voor meer informatie?

7 jaar geleden
1.3K
Inekez1
7 jaar geleden
Ik heb een tijd gewerkt via Lekker Leven. Dat is freelance werk bij particulieren thuis. Niet alleen ouderen, maar bijvoorbeeld ook mensen met een handicap. Je kunt per klant aangeven of je die klus wel of niet ziet zitten. Meer informatie: https://www.lekkerleven.nl/werken/
ronron1212
7 jaar geleden
De vraag hier is nog wel wie betaald de belasting en de sociale lasten.
ronron1212
7 jaar geleden
@vijfmeter niet al deze organisaties betalen belasting over het loon. Dan is het loon wat je verdient dus bruto. Weet overigens niet wat je nu met verwarde ouderen bedoeld?
Inekez1
7 jaar geleden
Bij Lekker Leven werk je inderdaad freelance. Je moet zelf je inkomsten opgeven bij de belasting en bent niet verzekerd voor ww en andere sociale verzekeringen. Als je max 20 uur per week werkt en verder geen ander werk hebt, dan zit je met je jaarinkomen niet zo hoog dat je belasting betaalt.
Inekez1
7 jaar geleden
@ vijfmeter
Zwart werken mag niet. En voor 20 uur per week is dat zeker geen optie. Dat valt nogal op. "Als je het stiekem doet verdien je wat je waard bent." Iemand die eerlijk en betrouwbaar is is veel meer waard, zeker voor ouderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als schoonmaak hulp is het lastig om te werken voor een redelijke uurloon. De organisaties hebben meestal geen geld om het minimum uurloon uit te betalen. Maar hebben wel contracten met opdrachtgevers zoals ouderen en gemeentes. Je mag wel geld aannemen waar nog geen loonbelasting over betaald is, maar je moet het wel ergens opschrijven en jaarlijks door geven aan de belastingdienst. Het is een lastige vraag vooral vanwege redelijke uurloon.
ronron1212
7 jaar geleden
@Inekez1 Dan is het uurloon erg laag bruto dus. Geen belasting betalen is als je niet meer dan plusminus 6000 per jaar verdient.

Antwoorden (1)

Diverse wegen leiden naar rome, maar de gemeente waar de ouderen wonen waar je wil werken heeft vaste aanbieders van schoonmaakhulp. Daarbij kun je werken.
Door de bezuinigingen is het een lastige markt. Dat is een weg. Dan ben je in dienst bij een vaste aanbieder van de gemeente. En afhankelijk van de lokale overheid.
De andere weg is als privé schoonmaakhulp, dan krijg je het geld van de ouderen direct.
Tussen deze extremen zitten vele tussen vormen. Er is vraag genoeg, maar het is niet gemakkelijk om aan je geld te komen.

Toegevoegd na 31 minuten:
De gemeente en de grote schoonmaakorganisatie kunnen je informatie geven. Ook de ouderenbonden kunnen informatie geven of je de naam geven van ouderen en/of organisaties die het wel hebben. De ouderen weten veel en je kunt er veel van leren. En het praatje erbij heb je geen tijd voor en zul je in je eigen tijd moeten doen en blijkbaar ook accepteren dat het praatje puur liefde oud papier werk is dat niet tegen een redelijke loon kan. Zolang werk en privé kunt scheiden. dus schoonmaken als werk zit en praten als privé of vrijwilligerswerk dan kun het tegen een redelijk loon doen. Het idee van de gemeente wat een redelijk loon is en wat je voor moet doen is anders dan van de ouderen, de schoonmaakhulp en de schoonmaakorganisaties.