Hoe hoog moet mijn ladder zijn om de ramen op de eerste verdieping schoon te maken?

Ik wil graag een ladder kopen om de ramen op de eerste verdieping van ons huiste wassen. Ik heb alleen geen idee hoe hoog die ladder minimaal moet zijn.
De hoogte van de plafonds is 2.45.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.ladderexpert.nl/Werkhoogte
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hangt ook af van de ramen af,
zet de de ladder onder of boven de ramen tegen de muur?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar heb ik nog niet eens over nagedacht.
Ik denk eronder, als ik maar bij de bovenkant van het raam kan komen.

Antwoorden (1)

Neem een uitschuifladder in 2 delen. Beide delen moeten minimaal een meter overlappen voor de stabiliteit.
Meet (of schat) buiten de afstand tot onderkant raam. Tel er 50cm bij op omdat de ladder schuin komt. Tel er 100 cm bij op voor de overlap bij het uitschuiven. De totale lengte deel je door 2. Zoek een uitschuifladder van minimaal die lengte. Langer is niet erg, je kunt dan gewoon meer overlap gebruiken.

Wil je de ladder ook kunnen gebruiken om een keer de dakgoot schoon te maken, neem dan een nog langere, of een 3-delige. 1 deel van je ladder moet niet langer zijn de hoogte tot het raam.

De ladder voor het raam langs (dus boven het raam steunen) is wel gevaarlijker. Je hebt dan snel de neiging om 'om de ladder heen' te gaan hangen. Of je moet met je armen steeds door een vakje van de ladder werken, maar dat is ook niet handig.
Veiliger is de ladder onder het raam tegen muur of vensterbank.

Het hangt dus o.a. af van de hoogte en grootte van je ramen. En hoe lang je zelf bent. Als je de ladder onder het raam tegen de muur zet, kun je niet met je voeten op de bovenste sport gaan staan. Als je veilig op een ladder wil staan, moet je eigenlijk met 1 hand nog boven heuphoogte de ladder kunnen vasthouden. Je zou dus alleen met je bovenlichaam boven de ladder uitkomen. Bedenk of dat gaat werken bij jouw ramen.

Je kunt ook een ramenwasborstel op steel gebruiken, dan kun je hoger werken. En met een telescoopsteel heb je helemaal geen ladder meer nodig.