Reinig geregeld je bankstel met een vochtinbrengende zeep en behandel het af en toe met een speciaal onderhoudsmiddel voor leer. Maar je kunt nog meer doen om je bank mooi en soepel te houden.

Maandelijks onderhoud
Als je toch aan het schoonmaken bent, stof dan gelijk even je bank af en ga er daarna over met een stofzuiger. Gebruik daarvoor een mondstuk met een borsteltje of, als deze bij je stofzuiger zit, het mondstuk wat bedoeld is voor stoffen meubelen (met rood velours aan de onderkant).

Nat reinigen mag ook maar niet té nat. Een vochtige doek die echt heel goed is uitgewrongen is voldoende. Met een beetje zadelzeep, glycerinezeep of hydraterende zeep kan je je bankstel op een zachte manier reinigen. Knopen en biezen poets je met een vochtige, zachte tandenborstel met wat zeep. Droog het leer daarna goed af met een schone, zachte doek die niet pluist.

Halfjaarlijks onderhoud
Minstens twee keer per jaar ga je met een speciaal onderhoudsmiddel voor leer aan de slag. Hierdoor blijft het leer soepel. Vooral als je leren meubels op een zonnige plek staan, kan het leer snel uitdrogen en barsten vertonen. Wrijf het onderhoudsproduct goed uit. Daarna moet je het onderhoudsmiddel zijn werk laten doen. Dit kun je het beste 's avonds doen zodat het middel twaalf uur op het leer kan inwerken. De volgende dag wrijf je het onderhoudsproduct nog een keer uit met een schone, niet pluizende doek. Je kunt ook zelf een onderhoudsmiddel voor leer maken. Meng daarvoor één deel azijn met twee delen lijnzaadolie (dus: één kopje op twee kopjes). Goed schudden en het is klaar voor gebruik!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wij thuis gebruiken altijd niveau bodylotion 2x per jaar.

Ooit bij een leershow gehoor als tip.
Wekt super
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nivea
U wilt het leer schoon en soepel houden. Reinigen doet u met een mengsel van warm water en groene zeep en u schrobt het leer met een zachte borstel. Na afnemen met schoon water en droogwrijven met een schone doek. Na reiniging wrijft u royaal het leer in met leervet geschikt voor voetbalschoenen. Uitpoetsen met een droge schone doek. Dit houdt het leer soepel en zacht. Als u dit ieder kwartaal herhaalt houd u jaren plezier van uw bank zonder uitdroging of scheuren ( bij normaal gebruik. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uw lederen bankstel blijft als nieuw als u hem behandeld met wonderolie, verkrijgbaar bij de drogist. Neem een emmer handwarm water, een scheut olie, en een spons, die u hiervoor reserveerd. Knijp de spons flink uit in het water, en ga ermee over uw lederen bankstel. Het werkt als bodylotion, kleine barstjes verdwijnen, en uw leer trekt helemaal droog.

Toegevoegd na 52 seconden:
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=diverse&label=Bankstel