Als je een behandeld synthetisch dekbed van Zenzo Onyx van Polydaun wast of stoomt, gaat dan de werking tegen stofmijt etc verloren?

Ik had een vraag al gesteld over dit dekbed. Alleen roept dat weer andere vragen op. Het is nieuw en stinkt naar chemische lucht, chloor achtig. Na een week buiten hangen is het niet weg. Nou kunnen we m laten wassen en stomen zodat (hopenlijk) die vieze indringende lucht er uit gaat maar werkt het antibacteriële dan nog wel? En het is met een koelsysteem ook. Tegen overmatig zweten en warmte. Het is een dekbed Zenzo Onyx van Polydaun. Tast het reinigen de werking van de temperatuur ook aan of niet? We krijgen twijfels over eventueel terug brengen naar de winkel.

Toegevoegd na 45 minuten:
Het is met het Outlast systeem, dat was ik vergeten te melden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het niet toch stiekem een donzen dekbed en komt die lucht niet van de gewassen eendenveren ??
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien heb je hier ook nog iets aan ? Staat niet veel in, maar wel dat het ene dekbed ernstiger lijkt te ruiken dan het andere http://forum.viva.nl/forum/thuis/donzen-dekbed-stinkt/list_messages/97562
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee zeker geen dons! Dat is het niet hoor.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die link had ik ook gevonden maar dat gaat over dons. Dank voor je hulp.
Erna55
7 jaar geleden
Op het wasmerk staat wasbaar tot 60 graden.
Wat js nu je vraag ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die lijkt mij heel duidelijk hoor.
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer het wasetiket zegt 60 graden, dan kun je aannemen dat het " koelsysteem" niet aangetast wordt.
Een regenjas die volgens het etiket gewassen wordt mag dan niet zijn waterdichtheid verliezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je er van uit gaat misschien wel ja maar ik wil het graag zeker weten. Na het wassen kun je m namelijk niet meer ruilen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou, laten wassen bij de stomerij en stinkt nog een uur in de wind zegt die vriendin. Ze gaat hem terug brengen. Ik zou ook niet onder zo een mega chemisch ding willen slapen. Week buiten gehangen en gewassen, dat zegt genoeg.

Antwoorden (1)

Dat kun je als het goed is zien aan het wasvoorschrift. Dar zou dan iets moeten staan van permanente anti-allergische (of anti-bacteriële of wat dan ook) werken OOK na wassen. Staat dat er niet op, dan weet je eigenlijk hoe laat het is ; dan zijn het de chemicalieën (die je er al dan niet uit kunt wassen) die het werk doen. En dan is wassen niet de beste optie ;-)

Er is trouwens iets vreemds aan de hand met dit dekbed ; als ik google op de naam Polydaun Zenzo Onyx krijg ik zowel links naar volsynthetische (dus anti-allergische) dekbedden (mits die informatie klopt, want DAUN betekent toch eigenlijk dons) als naar dekbedden met 90 % eendendons (van nature niet anti-allergisch volgens mij) . Het is dus niet helemaal duidelijk te krijgen om wat voor dekbed het exact gaat. Beiden hebben een percal tijk, en die is prima tegen huisstofmijt.

De stofmijt leeft van huidschilfers. Die zouden dus eigenlijk in een synthetisch dekbed -zelfs al kost het een tientje - niks te zoeken hebben, zolang die schilfers het dekbed maar niet in kunnen. En dat is afhankelijk van de tijk en het overtrek dat je er overheen doet. Daar valt dus eigenlijk niks aan kapot te wassen.

Antibacteriele dekbedden zijn chemisch behandeld, en die appret kun je er dus wel uit wassen, al kan de temperatuur daar een rol in spelen. Een antibacterieel dekbed lijkt mij overigens vooral een nutteloos object dat alleen maar schadelijk zou kunnen zijn. Je moet wel HEEL erg ziek zijn om in een steriel bed te moeten slapen ;-) Zowel de term antibacterieel (onzin) als anti-allergisch (overbodig bij synthetische dekbedden) zijn eigenlijk reclamewoorden die "gezond" moeten uitstralen, want dat verkoopt lekker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had vergeten te melden dat het met Outlast systeem is, sorry. Bedankt voor je antwoord. Wat is appret? Ik probeer er een foto van het label bij te doen. Misschien heb je daar iets aan.