is een was droog combinatie goed of moet ik een wasmachine en een wasdroger apart kopen ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Of een combinatie goed is hangt af van de waarde die je aan de voor- en nadelen hecht:

Capaciteit wasdroogcombinatie
In een wasdroogcombinatie kun je minder was drogen dan wassen. De maximale capaciteit voor drogen varieert van de helft van de hoeveelheid was die gewassen kan worden tot zo’n 75%. Je moet dus óf na het wassen wasgoed uit de machine halen voordat je kunt gaan drogen óf je kunt slechts de maximale droogcapaciteit wassen als je alle was wilt drogen. In het laatste geval gebruik je meer water en stroom per kg wasgoed.

Gebruiksgemak
Een wasdroogcombinatie heeft geen condensbak die geleegd moet worden. Omdat het apparaat op een watertoe- en afvoer wordt aangesloten voor het wassen, wordt het condenswater ook hierlangs afgevoerd.
Er zijn geen pluizenfilters in of rondom de deur, of filters voor de condensor, die schoongemaakt moeten worden. De condensor wordt met water gereinigd. Wel moet de pomp, eventueel het pluizenfilter bij de pomp en de zeef in de watertoevoerslang zo nu en dan worden schoongemaakt.

Kreuk
Omdat de trommel van een wasdroogcombinatie minder groot is dan in een droogtrommel, komt de was er over het algemeen meer gekreukt uit dan uit een losse wasdroger.

Drogen
De vochtige lucht waarmee de was gedroogd is condenseert in de condensor tot water. In een gewone wasdroger wordt de condensor gekoeld met lucht van buiten de droger. Bij de meeste wasdroogcombinaties gebeurt dat met water. Dit scheelt energie en tijd, maar kost wel water. Er zijn ook wasdroogcombi’s, bijvoorbeeld van Bosch en Siemens, die koelen met lucht in plaats van water, maar die gebruiken evengoed een paar liter water om de condensator te reinigen.

Houd er verder rekening mee dat een wasdroogcombinatie vaak minder lang mee gaat dan alleen een wasmachine. De wasdroogcombinatie wordt namelijk vaker gebruikt dan alleen een wasmachine of alleen de droger, waardoor onderdelen eerder versleten zijn en de kans op een reparatie groter is.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Het hangt er inderdaad maar net vanaf wat je wilt en waar je waarde aan hecht. Een wasdroogcombi gaat over het algemeen minder lang mee, maar is wel veel gemakkelijker en het spaart ruimte uit. Je moet inderdaad wel even op de capaciteit letten, want als je veel minder kunt drogen dan wassen, heb je er nog niet veel aan. Ik heb er een die zes kg kan wassen vijf kg droogt, dus als ik daar iets meer dan vijf kg in doe dan heb ik niet heel veel ruimte over in de trommel. Die dingen waar je maar de helft mee kunt drogen tov de wascapaciteit, heb ik nooit begrepen.
Als je veel moet wassen is het niet praktisch. Je kan niet de 1e lading drogen en tegelijkertijd een 2e wassen. En de was wordt niet altijd goed droog.