Hoe moet je een houten snijplank schoonmaken?

Bij de kringloop heb ik een heel grote houten snijplank gekocht. Maar hoe maak ik die nu het best schoon? Omdat ik niet weet wat er in het verleden zoal mee is gedaan griezel ik er nu een beetje van en vind een gewoon sopje niet afdoende.

8 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als dienblad/onderzetter gebruiken en nooit meer een tweedehands snijplank kopen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien staat 'ie wel mooier in je (woon)kamer met een paar grote kaarsen erop(?)
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik zou er kokend sodawater over gieten en even in laten staan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bacteriën zijn niet het probleem. Sopje of zout of heet water en daarna heel goed drogen, het liefst in de zon en de plank is wat dat betreft schoon. Chemisch vuil wat mogelijk in de plank is getrokken is lastiger. Olie of verf zijn goed te zien en de meeste andere dingen laten ook vlekken achter.
Een plank die er schoon uitziet, zou ik wel als schoon durven gebruiken.
zondag
8 jaar geleden
De plank ziet er echt schoon uit. Het hout, allemaal rechthoekige blokjes, is nog geheel gaaf. Geen enkele vlek. Anders had ik hem ook niet gekocht. Ik ga hem na schoonmaken zeker gebruiken.

Het beste antwoord

Als je het goed wilt aanpakken doe je dit (en als je niet zo handig bent met gereedschap is er wellicht een ander in de omgeving die jou wil helpen).

Eerst schuur je de hele plank aan beide zijden goed af; het hout moet helemaal kaal geschuurd zijn. Hiervoor kun je bijv. een bandschuurmachine gebruiken, je begint met korrelgrootte 40; dan 80, 120 en 180 (de eerste schuurbeurt kost echt moeite, de andere drie zijn voor de afwerking. Met wat handschuurpapier de randen na schuren.

Dan moet de snijplank in bad: gewoon goed heet water, kokend hoeft niet echt, maar wel echt heet, zo heet dat je er niet aan denkt om je hand erin te steken. gewoon goed borstelen aan beide kanten. Steriel gaat je snijplank (net als alle snijplanken op der wereld) toch niet blijven, maar goed schoon, dat wil je wel.

Dan wil je je snijplank enigszins beschermen; doe dat met (weinig) zonnebloem- of olijfolie. Als je er voedsel op gaat snijden wil je zeker geen zaken als bijenwas gebruiken.

periodiek onderhoud: op den duur zullen er krassen op de snijplank komen. De remedie is weer gewoon afschuren, ditmaal kun je wel meteen met korrel 80 beginnen. tip: zet een merk op een van de kanten en snijd alleen aan die kant kip, vlees en vis. De andere kant is voor brood en groenten. Bewaar de plank niet precies rechtop maar een beetje schuin, dan loopt het water/ vocht namelijk beter van de zijkanten af. Succes ermee. Trouwens een goed idee dat je een houten snijplank hebt gekocht en geen plastic, lees in de bron waarom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zondag
8 jaar geleden
Ik heb een plastic snijplank maar die zit vol kerven van het snijden en is niet meer goed schoon te krijgen. Bovendien vind ik hem te klein bij groente snijden en deze is heel groot. Goed idee om er een merkje op aan te brengen zodat ik kip niet op dezelfde kant als groente snijd.
paulus811
8 jaar geleden
Een bandschuurmachine is wel heel erg drastisch voor een snijplank. Zou eerder een vlakschuurder nemen. Plasticschifers komen in je eten, plastic 'planken'zijn dan ook sterk af te raden tenzij je plastic lust.
zondag
8 jaar geleden
Die schuurmachine is wel erg rigoureus dus doe ik dat maar niet maar ik vind het toch het beste antwoord want op die manier zou de plank inderdaad super schoon worden. Schoner kan niet.

Andere antwoorden (3)

Was de houten plank met een beetje zeep en spoel af in warm water. Veeg schoon, en laat rechtop drogen (slim!).

– Wil je je plank zo mooi mogelijk houden? Strooi dan eens per maand grof zout over de houten plank, wrijf hem in met een gesneden citroen, en spoel daarna goed af met warm water.

– Ook kun je eens in de zoveel tijd een kleine hoeveelheid van bijenwas of notenolie over de plank wrijven met een pluisvrije doek. Wrijf altijd mee met de richting van de houtnerf. Walnootolie en amandelolie werken ook prima, maar gebruik geen plantaardige oliën of olijfolie, dit wordt snel ranzig. Je kunt het blijven aanbrengen tot het hout geen olie meer absorbeert. Veeg de overtollige weg van de plank en laat een nachtje drogen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt er flink wat grof zout op strooien en dan wrijven met een citroen. Maar het idee dat je nooit zal weten wat er met de plank gedaan is zal blijven. Doe jezelf een plezier, neem je verlies en koop een mooie houten plank van Epicurean. Kost wat, maar dan heb je de enige houten plank die in professionele horeca is toegestaan en in de vaatwasser mag. Leuk kadootje misschien?
8 jaar geleden
zondag
8 jaar geleden
Nee dat idee gaat bij mij weg als ik iets tweedehands in gebruik heb genomen en het ding tot het mijne heb gemaakt. Je tip over een Epicurean is goed voor de rijkaards onder ons. :)
paulus811
8 jaar geleden
Ik ben een arme donder en heb vier planken van Epicurean ;-). Je doet er jaren mee itt tot plastic planken of nog erger, de glazen variant die je messen vernielt.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik zou er nooit lekker van kunnen eten. Hout trekt van alles in. Zelfs een nacht in sop laten weken zou bij mij niet werken. Bestek of porselein is iets anders maar hout bah....
zondag
8 jaar geleden
Nou ik zit daar niet mee hoor. Niet van dat benauwde, maar ik gun het je graag de dingen op je eigen manier te bekijken. Ik koop vaak wat bij de kringloop, ook dingen voor de keuken.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Gelukkig maar, ieder zijn ding natuurlijk. Ik koop eigenlijk nooit iets tweedehands, behalve boeken of een auto (barrel) voor de rest alles nieuw maar wel goedkoop, zal nooit €3000 betalen voor een bank ofzo, ga ik wel naar IKEA. Ik neem wel iets over van bijvoorbeeld familie, zo had ik een magnetron van ruim 25 jaar oud, die was van mijn ouders, nu heeft mijn broer hem. En een oude stoel, van mijn vader geweest. Het is niet dat ik er benauwd voor ben, ik ben er vies van. Zonde want het zou me veel geld kunnen schelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens google Epicurean planken al vanaf 20,- maar je kan er ook een 0 extra achter plakken. Veel nieuwe dingen zijn chemisch gezien veel viezer. De meeste meubelen bijvoorbeeld dampen nog een tijdje chemische zooi uit. Grappig: Ik haal rustig dingen bij het grofvuil op straat weg, maar 2e hands boeken vind ik dan weer niet zo fris..
In de afwasmachine, doe ik al jaren en worden perfect schoon.
Ze zeggen dat het niet mag maar er gebeurt qua vorm niets mee.
Ook vette brillen en sieraden worden prima gereinigd in de Indesit.