Kan ik zoutzuur gebruiken om een dakgoot te reinigen,mijn dakgoot is namelijk verstopt ?

De afloop naar beneden daar moet ergens een prop in zitten en weet niet hoe deze te verwijderen zonder deze te demonteren

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (8)

Ik zou het eerst proberen met een normale gootsteenontsopper. Deze zijn vaak van zichzelf al vrij krachtig en zijn wel veiliger voor je dan een (onverdunde) zoutzuuroplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
onverdund zoutzuur is een gas. dat kan je dus niet in een regenpijp gooien.
Ik weet niet of zoutzuur wel de oplossing is... zoutzuur is niet zo sterk dat het zomaar een prop oplost.
Tevens kan het zo zijn dat het regenwater naar een nabijgelegen sloot of vijver gaat, die je dan dus vervuilt met dat spul.
Ik denk dat er van HG wel speciaal spul is wat ook niet slecht is voor het milieu.
OF (dat zou ik proberen) de tuinslang er in laten zakken en die flink openzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom haal je het onderste gedeelte er niet af en dan met een touw en een zwaar voorwerp de prop naar beneden te krijgen tevens weet je dan precies waar de verstopping zit
ik vind namelijk zoutzeer wel een oplossing waarbij je wel wat gevaren kan op lopen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou geen zoutzuur gebruiken om een regenpijp of dakgoot te reinigen.
Als je een dakgoot/regenpijp van PVC hebt zal dat oplossen. Als je een zinken dakgoot hebt als het aangetast worden door het zoutzuur en kun je die ook op korte termijn vervangen!
Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar een minder milieu-belastende oplossing.
Heb je al overwogen om een rioolontstoppingsbedrijf te vragen?
Weet je ook wat de oorzaak van de prop is en waar-ie precies zit en waar de prop van is(materiaal). Misschien is dat een aanleiding om een oplossing te vinden.

Robert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij goed verstopt is zit er niets anders op dan het ding (deels) te demonteren. Anders gaat de prop naar beneden naar de afvoer en ben je verder van huis.

Zodra je de verstopping hebt opgelost doe je er verstandig aan een bladvanger bovenop de afvoer te monteren. Zo voorkom je dat hij weer verstopt.

Van internet geplukt:
Plaats alvorens u dit doet een emmer onderaan de regenpijp, om verstopping van de afvoer te voorkomen. Het ontstoppen kunt u van bovenaf proberen met een lang stuk ijzerdraad, waarvan u het uiteinde in een haak buigt. U prikt de haak in de prop en probeert hem omhoog te trekken. Lukt dit niet, probeer de prop dan door te prikken, eventueel met een speciale doorsteekveer. Werkt dit niet, probeer dan van onderuit een hogedrukreiniger met een speciale ontstop-kop in te brengen. Als ook dit niet werkt, zit er niets anders op dan de regenpijp te demonteren en ieder segment afzonderlijk te reinigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoutzuur lost niet de prop op, wel een zinken dakgoot. Een PVC-goot wordt niet aangetast, maar wat maakt het uit, zoutzuur helpt niet. De dakgoot moet je met je handen of een bezem ontdoen van takken, bladeren en prut. Als je er niet bij kunt of durft, zal je iemand anders moeten vragen.
Ook natriumhydroxide dat wel werkt bij een riool, zal niet werken bij de dakgoot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ontstopveertje halen bij Freek of ff een huren.
Flink raggen met dat ding en niet vergeten een afschermhoedje te plaatsen om volgende verstopping tegen te gaan. Kan alleen ff niet op de juiste naam komen

Toegevoegd na 8 minuten:
Oo ja bladvanger universeel model.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DOOR SPUITEN MET EEN HOGE DRUKSPUIT IS HET MILEU VRIENDELIJKST OF DEMONTEREN VAN DE PIJPEN.