wat heb ik allemaal nodig voor een wasmachine? (wasmiddel e.d.)

Ik ga dus binnenkort op mijzelf wonen en daar hoort natuurlijk een wasmachine bij. Nou heb ik echt geen idee wat voor wasmiddel en/of wasverzachter er in moet. Ik ben van plan om alle 'kleurgroepen' apart te wassen. (blauw, groen)(oranje,rood,roze) etc.
Weet iemand wat ik allemaal moet kopen? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
Alle kleurgroepen apart wassen is niet nodig. Ik doe zelf de volgende categorieën: witte was, handdoeken, spijkerbroeken, gekleurde was.
Ritsuka
8 jaar geleden
Heb je ook een droger erbij? Heb ik zelf niet, ik doe na een wasje gewoon keertje centrifugeren erna, en hang het dan uit op een droogrek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat je wasmachine ook regelmatig leeg draaien (na ongeveer 20 wasbeurten) op de heetste temperatuur, doe dan een schep soda in de trommel en na een half uurtje een schep soda in het laatje, op de plek waar het wasmiddel normaal gesproken in moet. Dan nog een keer op de heetste temperatuur draaien met een scheut azijn.
Als je dit doet, hou je je wasmachine schoon, het soda verwijderd zeepresten en de azijn kalk uit je machine. Koop waszakjes voor de kwetsbare kledingstukken en bh's. Lees ook de waslabels in de kleding, dan weet je op welke temperatuur en hoe je het kledingstuk moet wassen, maar ook hoe je het moet strijken. http://www.meolease.nl/wasvoorschriften.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met hoeveel mensen woon je bij elkaar, en doe je de was samen of apart? Want alle kleurgroepen apart wassen is echt niet te doen, tenzij je een heel groot gezin hebt en sowieso twee keer per dag moet wassen. Ik woon alleen en kan me niet herinneren dat ik ooit al een volle machine voor 'gewone' gekleurde was heb gehad. Als je voor je werk regelmatig uniformkleding moet wassen of werk doet waarbij je kleding haast standaard vies wordt, dan is dat natuurlijk een ander verhaal. Ik gooi zelf bijna alles bij elkaar: handdoeken, ondergoed, vaatdoeken en dweil was ik altijd samen, bovenkleding (broeken, shirts, truien) soms wel even apart als het een afwijkende kleur heeft, voor het eerst gewassen wordt en/of niet in de droger mag. Dat blijft wel vaak lang liggen, omdat ik in mijn eentje dus nooit een trommel vol krijg, zelfs als het qua kleur allemaal bij elkaar kan. Dus dat doe ik dan soms even op een handwasprogramma of ander 'licht' programma, en bh's en T-shirts met een afwijkende kleur gaan hier ook vaak even in een sopje, omdat ik niet voor één of twee kledingstukken de machine ga draaien. Ik doe niet aan wasverzachters e.d., ik heb gewoon twee soorten wasmiddel: voor wit en voor bont. Eigenlijk heb ik nooit een machine met alleen wit, dus ik zou evengoed met alleen bontwasmiddel kunnen doen. Verder moet je af en toe je machine even ontkalken: daar volstaat schoonmaakazijn prima voor dus je hoeft geen apart product aan te schaffen (wat de reclames ook beweren). O ja, ik heb nog een handwasmiddel (gewone Biotex) en wat vlekkenmiddelen (met alleen ossengalzeep en evt. Treffer ofzo kom je een heel eind).
Erna55
8 jaar geleden
Een advies dat ik van een wasmachine-onderhouds-specialist heb gekregen : ongeveer eens per maand de wasmachine laten draaien op het heetste programma. Je kunt dat met een lege machine doen, of met handdoeken die tegen de kookwas kunnen.
Dit is heel goed voor het behoud van de machine. Wanneer je de machine niet gebruikt, bij voorkeur de deur open laten. Dan stinkt het niet zo snel. Af en toe met een doekje in de rubberachtige de "aanslag" schoonmaken. Een per jaar of twee jaar kun je het filter voor de afvoer schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kookwas is inderdaad ook prima voor ontkalken, of inderdaad azijn of soda. Werkt prima. Wasmiddelpoeder is trouwens beter voor je machine, maar vloeibaar heeft vaak meer geur (die typische geur van net gewassen wasgoed heb je dan sterker) en sommige kwetsbare kleding (vooral synthetisch spul, misschien wol maar zeker lingerie als je dat hebt) is vloeibaar middel beter. Ik heb altijd poeder, en sinds kort ook een vloeibaar middel voor bepaalde kwetsbare spullen dat ik heel af en toe gebruik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bij poeder moet je eens in het jaar een lege trommel op heet wassen, bij vloeibaar wasmiddel eens in de 40 wasbeurten. Doe bh's en andere kleding met beugel in een waszak: de machine gaat kapot als er onderdelen tussen de trommel en de kuip komen. Ook altijd zakken leeghalen. nooieeen was draaien met alleen handdoeken: dan kan je trommel uit balans raken en uit de lagers lopen, want handdoeken worden nogal zwaar als ze nat zijn. nieuwe kleding eerst apart wassen om te zien of ze afgeven
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eigenlijk vrij weinig en je kan het erg basic houden. In principe heb je aan een wasmiddel voldoende (wel voor verschillende kleuren). Voor het onderhoud:
Eens per week of 2 weken een heet programma draaien
Eens per maand en scheutje (natuur) azijn in de trommel/bak
Eens per jaar het filter schoonmaken (voorkant wasmachine) Extra luxe:
Wasverzachter (niet gebruiken bij washanden en handdoeken)
Oxi poeder voor moeilijke vlekken

Antwoorden (4)

Een bontwasmiddel. Dat is voor alle kleuren geschikt. Maar als je elke keer 1 kleur moet wassen, moet je wel hele bergen kleding in die kleuren hebben ; halve of bijna lege trommels wassen is je reinste geldverspilling. Alleen de witte was apart houden is wel verstandig. (En daarvoor kun je eventueel een wit- of fijnwasmiddel kopen, maar strikt noodzakelijk is dat niet). Eventueel is het handig een extra vlekkenmiddel te hebben om vlekken voor te bewerken. Ossengalzeep is prima.

Wsverzachter is niet nodig. Je was gaat er lekker van ruiken, maar het is de pest voor het milieu, en je handdoeken en theedoeken drogen niet meer zo lekker af. Nodig voor een schone was is het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik gebruik azijn als wasverzachter, anders zijn de spijkerbroeken, handdoeken en shirts net schuurpapier, dat draagt en voelt niet prettig en het kost je ook meer strijkwerk, met een scheut azijn heb je dat niet en minder strijk.
Een goedkope, milieuvriendelijke vervanger voor wasverzachter.
Rieneke1
8 jaar geleden
Hier ook azijn: is nog goed voor de machine ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima antwoord, +. Ik las dit pas nadat ik m'n reactie had gepost, maar we zijn het in elk geval over alles haast eens. Eventueel een handwasmiddel erbij, als je een machinewasmiddel hebt dat niet zo prettig is om voor de hand te gebruiken. Ik heb gewoon Biotex, en vind dat erg geschikt als ik eens iets heb wat qua kleur niet bij de rest van de was kan. Daar ga je inderdaad geen machinewas voor draaien; een handwasje volstaat dan prima. Hetzelfde doe ik met BH's: die kunnen natuurlijk ook op een delicaatwasprogramma, maar ik woon alleen dus het zijn één of twee bh's per keer en dat kan net zo goed gewoon even in een sopje.
Kleur wasmiddel en wasverzachter is al gezegd. De verschillen tussen merken zijn groot. Ik zou kiezen voor vloeibaar wasmiddel.
Je hebt ook veel aan wasnetjes. Hierin blijft kwetsbare kleding heel.
Verder is het goed om een wasmachine aan te schaffen met het juiste energielabel.
De wasmachine moet voldoen aan jouw eisen, controleer dus de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik was kleur (rood, roze, oranje e.d) samen in een bonte was met kleurwasmiddel op 40 graden. Wit doe ik apart met een witwasmiddel. Donker (zwart, grijs, spijker)doe ik ook apart. Daar gebruik ik gewoon het kleurwasmiddel voor. Ik hou zelf erg van wasverzachter. Het ruikt gewoon lekker en het maakt je handdoeken zacht (handdoeken waaree je jezelf afdroogd die van een goede kwaliteit zijn kunnen dit prima hebben en drogen gewoon goed) Keukenlinnen; doekjes, theedoeken en kleine handdoekjes was ik wel vaak zonder wasverzachter en minstens op 60 graden. Als je geen wasverzachter wilt gebruiken schijnt azijn (!) een goede vervanger te zijn... google maar eens. Verder is een het wel handige om nieuwe kleding met een felle kleur of donker kleur eerst een keer apart te wassen of met dezelfde kleur. Want dit kan afgeven. Ik gooi ook soms een ontkalkblokje mee met de was voor het onderhoud van de machine. Good luck!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij nieuwe kleding (ook bij theedoeken) laat ik ze eerst 'n nachtje in koud water "weken", dit voorkomt krimpen, althans, voor een groot deel. Dit zorgt ook voor dat vooral bij handdoeken daarna goed het vocht opnemen tijdens afdrogen. En spijkerbroeken nooit in de droger, hierdoor gaan ze juist krimpen. Het is inderdaad goed om was te sorteren, ivm verkleuring, zolang je maar geen rood/blauw ed kledingstuk bij de witte was doet. Maar dat lijkt mij logisch. Witte was mag ook op een hoge temperatuur gewassen worden, evenals theedoeken. Maar dat kun je het beste in de labels kijken van je was. Bij het strijken is ook goed kijken op welke temperatuur.