Waarom komt er maar beperkt warm water uit de keukenkraan?

Als wij de afwas doen onder de keukenkraan, dan hebben we maar beperkt warm water en als we dus veel afwas hebben is er niet genoeg om alle afwas met warm water te doen.

Het kan dan ook heel lang duren voordat wij weer warm water uit deze kraan krijgen. Hoe kan dat? Want de douche blijft wel oneindig warm. Ons water wordt door de CV ketel verwarmt en we hebben geen keukenboiler.

Ik weet dat als je een keukenboiler hebt, je beperkt warm water hebt, maar is dat dan ook zo als je geen keukenboiler hebt, maar het water gewoon via de CV verwarmt wordt?

Ik heb info hierover proberen op te zoeken op Google, maar kan weinig tot niets vinden.

Zijn hier experts die mij kunnen uitleggen hoe/wanneer/waarom wel/geen/beperkt warm water en waarom daar een verschil in zit bij de verschillende kranen in het huis?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
heeft mijn kraan ook wel eens, even de warme kraan wat harder draaien helpt dan, dan springt de CV weer aan
Amadea
9 jaar geleden
Heb je een waterkoker? Dat scheelt een boel. Want de keukenkraan moet een tijd open blijven staan eer er heet water uitkomt. Vul de koker met koud water, en een minuutje later heb je nieuw afwaswater.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb een combiketel die de verwarming, en het warme water uit de douche en de keuken regelt. Ik heb onbeperkt warm/heet water.

Antwoorden (1)

De capaciteit van je ketel is waarschijnlijk aan de lage kant.
Bij douchen gebruik je minder warm water ongeveer 38 graden, en dan kan de ketel het net bijhouden.
Bij afwassen gebruik je vaak heet water ongeveer 62 graden, en dan is capaciteit te klein.
Krijgt de ketel regelmatig een onderhoudsbeurt?
Zo niet laat er een keer naar kijken, misschien dat schoonmaken ook al helpt