Kun je een wasje draaien zonder wasmiddel?

Worden kleding en dergelijke schoon als je het in de wasmachine wast zonder wasmiddel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
63K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In veel wasmachines word teveel wasmiddel gebruikt, er blijven dan resten achter en als je een keer geen wasmiddel gebruikt zitten er nog genoeg restjes is om toch redelijk schoon te wassen. Was je vaker achter elkaar zonder wasmiddel, dan is het een ander verhaal. Uithangen (zonder wassen) werkt goed tegen veel bacteriën.
Spoelen en laten drogen dus ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt eraan hoe vies het is en hoe heet je het gaat wassen.

Antwoorden (4)

Als het niet te erg vervuild is, dus alleen vocht (zweet) of iets dergelijks, dan zal dat voor een keertje wel lukken.
9 jaar geleden
Als je de kleding gewoon een paar dagen hebt aangehouden en er geen echte vetvlekken of ander soort vlekken op zitten kun je dit gewoon zonder wasmiddel wassen. het wasmiddel is een toevoeging waarmee het water zich mengt en er een sopje ontstaat waardoor bijvoorbeeld vetvlekken enz. mee uit gehaald kunnen worden .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik draai elk 10e wasje (ongeveer) zonder wasmiddel. Er blijven veel zeepresten achter in een wasmachine, elke zoveel tijd even een wasje zonder zeep is goed voor de machine, en als je kleding niet vies is (zie antwoorden hierboven) dan heb je dus aan die rest-zeep die nog in de machine zit genoeg.

Je kunt, als je geen wasmiddel hebt, het ook zelf maken met water, soda en een blokje zeep. Google maar eens op 'zelf wasmiddel maken".
Het komt erop neer dan je een liter water mengt met een bepaalde hoeveelheid soda en daaraan voeg je geraspte zeep (blokje die jij lekker vindt ruiken) toe. Vervolgens laat je dit oplossen door het te verwarmen en te roeren. Daarna giet je het in een fles (als het warm is is het nog vloeibaar) en laat je het afkoelen. Het wordt dan klonterig maar met schudden is het weer vloeibaar.

Ik gebruik dat heel vaak voor mijn wasjes, kost bijna niks en je bepaalt zelf de hoeveelheid zeep en de geur van de zeep, dus als jij een hele lekkere zeep hebt dan was je vanaf nu met die geur en ruikt al je kleding ernaar :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je een vlek hebt doe dan een beetje citroen zeepjes op de vlek ,laat enkele minuten intrekken en doe dan in de wasmachine geen waspoeder nodig als er verder niks aan is
een jaar geleden