Gaten in kleding na wassen door wasmachine?

Sinds een tijdje komen er allemaal gaten in kleding die ik net gewassen heb.
Zoals sokken, t-shirts, gebreide trui en badstof kleding.
Nieuwe en oude kleding.
Nu heb ik al de wasmachine gecontroleerd door er met een magneet door te gaan ivm spijkers, met panty ivm evt. Bramen, de rubbers gecontroleerd en al op lagere toerental gecentrifugeerd, de wasmachine staat waterpas.
Toch komen er steeds gaten in en ik weet het zeker dat het door de wasmachine komt.

Hebben jullie misschien nog ideeën waar het door zou kunnen komen?
De wasmachine is nog maar 2 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
29.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bel maar meteen de monteur. Er is een gereduceerd tarief voor wasmaschines tussen de 2 en 3 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien toch een kleine beschadiging aan de trommel waar je kleding achter blijft hangen. Heb je al met je hand aan de trommel gevoeld?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik google ben je niet de enige. Ik kan me alleen een heel klein braampje voorstellen als oorzaak.
Iets groters en dan zou het veel erger zijn dan gaatjes. Moeilijk te vinden want je voelt hem mogelijk maar vanaf 1 kant.

Het beste antwoord

Zien de gaten er echt uit alsof ze op mechanische wijze veroorzaakt zijn?
Misschien ligt er onderin de kuip wel iets puntigs dat je nu niet ziet, maar dat op water drijft en zo tijdens het wassen van tijd tot tijd onder invloed van de hevige beweging van het water rond de draaiende trommel door de trommelwand heen naar binnen kan gaan prikken.
Dan zou je met een lampje goed moeten zoeken en desnoods de afvoer onderaan de kuip moeten losnemen, of het verwarmingselement demonteren, om het goed te zien en/of erbij te kunnen.

Maar ... je zou dan het beste kunnen beginnen met een keer na het afpompen van het water meteen het pluizenfilter te gaan bekijken en ook te voelen of er daar iets in de toeleidende buis is komen te liggen.
Aangezien je laatste wasbeurt waarschijnlijk met afpompen geëindigd is, kun je dus meteen gaan kijken.
Zodra er echter wat water in de afvoer staat,moet je er rekening mee houden dat het bovenop dat water drijft. En misschien niet meteen meekomt als je het huis van het pluizenfilter openmaakt.

Toegevoegd na 36 minuten:
Bij een bovenlader zou je met een lege trommel een spoelprogramma kunnen draaien en dan als de trommel gevuld is met water het programma onderbreken en de machine en de trommel openen; dan zou je het eventueel kunnen zien, maar voor hetzelfde geld zie je er dan toch niets van.
Als je geluk hebt echter, en je ziet wel iets, dan zou je de trommel kunnen verdraaien zodat je het simpel van de buitenkant van de trommel af kunt plukken. Eventueel zet je op een in de trommel stekende punt even een houten wasknijper, dan zit het ding vast aan de trommel terwijl je die met de hand verdraait tot het ding bovenaan is.

Verder is het met sommige bovenladers ook wat gemakkelijker om in de afvoeropening onderin de kuip te kijken, want als je het trommeldeksel of –klepje er helemaal af kunt laten en dan de trommel met de opening naar beneden draait, dan kun je als het donker is met een lampje door de gaatjes bovenin schijnen naar de grote opening beneden, waar je dan een redelijk zicht op kunt hebben als je zorgt geen last te hebben van licht dat weerkaatst van de buitenzijde van de trommel naast je ogen.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Meer over het zoeken naar iets onderin de kuip, en het verwijderen van het verwarmingselement, inclusief de voorzorgen zoals machine stroomloos zetten (zodat de machine nooit ineens kan gaan draaien, en er ook geen spanning op de onbeschermde aansluitingen van het verwarmingselement kan komen te staan), kunt u vinden in http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/huishoudelijke-apparaten/vraag/520642/schilmesje-bovenlader-gevallen-ligt-waarschijnlijk , en klap dan ook de reacties op het antwoord open.

Andere antwoorden (2)

Heb je een trommel met een deur? Soms breekt de veer af en steekt er een stuk in de trommel. Check dat eens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Check de trommel met een nylonkous, dan vind je zo het probleem. Blijft de kous ergens haken, kijk dan wat het probleem is.
Is hij nog vrij nieuw dan is het een fabicagefout. Je kunt een nieuwe eisen. Spreek uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je oplossing staat bij de lijst van dingen die Vragensteller al geprobeerd heeft.