Hoe krijg je schimmel uit de rubbers van de ijskast schoon?

Heb een 2 e hands ijskast op de kop getikt.
Nu vroeg ik mij af hoe ik de schimmel uit de rubbers gepoets krijg?
Mag dit bv met chloor?
En hoe krijg ik die muffe geur eruit?
Iemand tips?

Bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
47.1K

Het beste antwoord

Een vochtige doek met chloor doet wonderen. Laat het even intrekken en daarna maak je het opnieuw schoon met alleen water. Afdrogen. De muffe geur van de kast kan je wegkrijgen door een schaaltje met een schone doek met azijn in de kast te zetten . Daarna moet je de kast laten luchten, dat is erg belangrijk. Zorg ook dat de kast helemaal gedroogd is van binnen. Dus let er op dat ook het vriesvak helemaal schoon en droog is. Kijk ook naar alle uisteeksels of richels etc, daar zit vaak nog van alles akeligs.
Het komt goed.
Denk eraan: schimmels vinden droogte vervelend, dus dat is je aanvalsplan na de cloorbehandeling. Vind je chloor erg vervelend, probeer het dan met water met een flinke schep soda ( dt koop je in zakken met de naam zilversoda o.a., gewoon in het schap van schoonmaakmiddelen). Ook dat zal zeker helpen en is minder agressief en stinkt ook niet.
Als de koelkast in bedrijf is, maak hem dan de eerste tijd bijvoorbeeld elke maand schoon met een vochtige doek met sodawater. En daarna drogen! Alle voedsel bewaren in gesloten plastic dozen, zodat er geen besmettingen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gloor is prima , nee daar de hele koelkast mee af . Daarna met water en een sopje . De muffe geur evt met wat soda in het water . Laat de deur open staan tot dat de koelkast schoon is , zet de koel kast dan pas aan . Succes .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja geen pure gloor .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
puur chloor is levensgevaarlijk!!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry ik zie dat er al een goed Antwoord voor mij is binnen gekomen .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Puur chloor is levensgevaarlijk, dat klopt. Maar probeer daar maar eens aan te komen als consument. De op chloor gebaseerde schoonmaakmiddelen die vrij verkocht worden zijn al zeer sterk verdund. Wist je datjes:
- Chloor gemaakt wordt van doodnormaal keukenzout?
- De grootste toepassing van chloor het produceren van PVC is? (PVC bestaat voor meer dan 57% uit chloor.)
- Circa 95% van de nieuwe geneesmiddelen met behulp
van chloor worden gemaakt?
Reddie
9 jaar geleden
Wist je dat:
Chloor een element is, en wordt geschreven wordt met een hoofdletter.
gloor dus niet bestaat, tenzij bij de dageraad die gloort.