wat is het beste om te doen na het vermoeden van een schoorsteenbrand?

De openhaard stond lekker zachtjes te branden vorige week, toen mijn lieve schat er een kurkdroog leeg doosje sigaren opgooide en opgetogen riep dat de haard zo goed brandde. Het bleek een grote vuurzee. Ik ben naar buiten gelopen en zag de vonken uit de schoorsteenpijp vliegen boven de tweede verdieping.
Direct de brandende blokken uit de open haard gehaald met een tang en in de tuin gelegd, kleppijp dichtgedaan. De schoorsteenpijp was tot bovenaan de zolder erg warm, ondanks dat dit een dubbelwandige pijp is. Op de eerste etage zit een 30 gradenboog, waarvan ik nu vermoed dat er rommel in lag. Wat nu?
Moet de pijp nu vervangen worden? Moet er alleen een veegbeurt plaatsvinden? Is een complete binneninspectie nodig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.5K
jc54
9 jaar geleden
Als je het niet vertrouwt, dan kan je best een erkende schoorsteenveger laten komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, maar wat gaat die dan doen? Aleen vegen of de hele pijp vervangen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
maakt dat iets uit als je bedenkt dat jouw veiligheid op het spel staat? door wat begint als een schoorsteenbrand kan je hele woning uitbranden. geen risico nemen en de vakman erbij halen! Hij gaat heus geen overbodig werk doen.

Het beste antwoord

Vegen zal genoeg zijn, een leeg sigarendoosje is licht ontvlambaar en zal vonken geven gedurende korte tijd maar zal de pijp niet beschadigen. Het is ook moeilijk te veronderstellen dat dat lege doosje de pijp extra verhit heeft, vermoedelijk is deze altijd warm geworden maar heb je het nu geconstateerd. Groter gevaar zou geweest zijn als de vonken op een rieten dak terecht komen of inbranden in auto lak enz.

Door een erkende schoorsteenveger laten vegen, geen aanbiedingen of ieren nemen!, en dan ben je weer klaar voor de winter!