Donker wasgoed ruikt snel muf, zelfs vies... hoe kan dit?

Mijn donkere (zwart en donkerblauw) was ruikt de laatste tijd super muf, zelfs vies eigenlijk.

De andere was (de fel- en lichtgekleurde + handdoeken en beddengoed) ruiken juist wel lekker en fris.

Ik heb al van alles geprobeerd, andere wasmiddelen (waaronder ook speciale voor de donkere was, maar dit lijkt het erger te maken) en wasverzachters, maar ook dit heeft geen zin.

De was ophangen, of in een droger doen maakt ook geen verschil.
Of het een nieuw of oud kleding stuk is lijkt ook niks uit te maken.

Wat is hier aan de doen?
Waar ligt dit aan?

(En ja, de wasmachine word ook goed schoon gehouden)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Hg heeft een poeder tegen zweetlucht in sportkleding. Die helpt goed tegen zweetlucht.

Een muffe geur gaat weg als je in het bakje van de wasverzachter azijn doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is ook niet echt een zweetlucht, totaal niet herkenbaar als zweetgeur althans. Dus dat overweeg ik niet te proberen denk ik, gezien HG volgens mij ook aardig duur is. Azijn, ja... dat is het proberen zeker waard!
Ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind dit wel een goed idee en als het hiervoor niet werkt, dan bederft het niet. Een plus van mij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inmiddels dus de azijn geprobeerd vanmiddag. Toen het de machine uit kwam rook het al iets beter, ben benieuwd hoe het morgen ruikt als het droog is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
:D en??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel een verbetering, maar t zou (nog) beter kunnen lijkt me.
Misschien iets meer gebruiken?

Andere antwoorden (4)

ik denk dat het komt doordat het een donkere kleur is. op die was zijn vlekken en zweetplekken enzo niet te zien waardoor het na enige tijd in de was kan trekken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is in ieder geval geen sprake van enorme zweet hoeveelheden.
Daarnaast ligt de was nooit heel lang in de mand.
En het ligt ook nog eens NOOIT met natte dingen samen.
Doe wat schoonmaak azijn in een oude spuitfles en sproei daarmee de donkere was onder de oksels voor je deze in de machine stopt.
Let erop dat je donkere was niet in de felle zon droogt, dan wordt de donkere was veel te warm, de frisse lucht gaat er dan snel vanaf en het bevordert bacteriegroei. Ook in de droger gebeurt ditzelfde. Zet de droogtemperatuur dan wat lager, of haal de was tijdig (kastdroog) uit de droger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga sowieso iets met azijn proberen ja, ben erg benieuwd hierna. Ik hang de was meestal dan ook aan de lijn op, af en toe in de droger maar juist dan kies ik ook altijd voor een beschermend care programma van een lage temperatuur (dit doe ik voor alle kleding overigens, alleen de handdoeken en het beddengoed gaan altijd in de droger op een "normale" temperatuur)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook een prima tip en waarschijnlijk al in huis, +.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Azijn inderdaad in huis, en al geprobeerd!
Benieuwd naar de was als hij morgen droog is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik leef met je mee. Voor mij was azijn dé oplossing, ik hoop voor jou ook.
Nog wat tips die ik altijd doe:
Eenmaal per kwartaal een vaatwas machine blokje op 90 graden in de wasmachine, dat haalt de vastgekoekte vetten weg en zorgt voor een frissere was..
Verder eenmaal per jaar na de vakantieperiode eerst een liter schoonmaakazijn op 90 graden met wat oude lappen in de wasmachine, dat spoelt ook alles schoon en voorkomt de bekende bruine, vette vlekken in je was..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De azijn hielp redelijk. Gebruik je een bepaalde dosering? Of gewoon een scheutje? Ik zelf gebruik meestal bleekwater op 90 graden, in een lege machine op een lang programma. Dit werkt altijd wel heel goed. En het bakje waar je wasverzachter (en tegenwoordig ook azijn) in doet geregeld schoonmaken (gebruik vloeibaar wasmiddel dus dit doe ik direct in de trommel). En het filter natuurlijk regelmatig nakijken.
Ik had hetzelfde vr met sommige donkere kledingsstukken.
Wat bij mij hielp ze een nachtje in water met azijn zetten , vervolgens wassen met biotex .
DE PRODUCTEN
BIOTEX HANDWAS & INWEEK (BIOTEX GROEN)
Voor een vuile handwas tussendoor is er Biotex Handwas & Inweek. Ook een goede oplossing voor tere weefsels die niet in de wasmachine kunnen, zoals die mooie zijden blouse of wollen trui. Met het biologisch enzymcomplex wordt het vuil aangepakt zonder de kleuren en stoffen aan te tasten

De enzymen zorgen ervoor dat alles heel proper word en geen geurtjes meer....

Zelfs mijn sportkleding geen geurtje meer te bespeuren ....

Veel succes
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken biotex wel. In ieder geval overwegen het te proberen.
Dankje!
Ik herken je probleem. Wij houden onze machine ook goed schoon, en zelfs bij een nieuwe machine had ik hetzelfde probleem. Ik heb gemerkt dat het probleem ligt (in ons geval) bij bepaalde spijkerbroeken. Deze ruiken muffig als ze uit de was komen, en het wasgoed wat in dezelfde lading zit gaat ook muf ruiken. Vooralsnog heb ik het allen met sommige spijkerbroeken die bij C&A gekocht zijn, geen idee wat daar anders aan is. Ik was (alleen) deze broeken in een aparte was (zodat de rest niet muf kan gaan ruiken) op een programma voor donker (zal niet op elke machine zitten...), dan ruiken ze het minst muf. Wat azijn in het wasverzachterbakje zal ook nog een duit in het zakje doen. Het is een beetje het omzeilen van het probleem, maar een échte oplossing heb ik hier nog niet voor gevonden, tenzij je het NIET kopen van c&a spijkerbroeken een oplossing vind...