Wat kost een wasje draaien?

Wat kost het nou, inclusief waterverbruik en stroomverbruik? Ik zit wat te googelen maar ik kom er niet echt uit.
(met een Miele van bijna 10 jaar oud)

Naar aanleiding van deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/vraagje-40-gr-kosten-nuon.52197

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.7K

Het beste antwoord

Bij een A-label wasmachine en bij 5 kilo was:

15 graden € 0,05
30 graden € 0,08
40 graden € 0,12
60 graden € 0,23
90 graden € 0,38

Dit zijn alleen de energiekosten. Waspoeder is natuurlijk afhankelijk van welk merk en hoeveel je gebruikt. Daarnaast moet je de afschrijving van je wasmachine nog berekenen.

Ik schat gemiddeld zo'n 1,50 per wasbeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het ligt helemaal aan het type machine, het programma en welke temperatuur je gebruikt.
Het best is om in je boekje te kijken hoeveel watt je machine gebruikt en daar staat ook meestal het water verbruik wel ergens vermeld.
Mijn man zegt als antwoord dat hij ongeveer 2 kilowat per uur verbruikt, draait een was van 1.5 uur dus 3kilowat x 17 cent ongeveer is 51 cent plus het water dus nog ver onder een euro denk ik zelf.
**Hang je was in iedergeval aan een waslijn, want een droger dat is veel erger, die vreet wel veel stroom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
+1 voor de waslijn. De droger is de grootste stroomvreter in je huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je...
Mijn wasjes hingen ook weer lekker buiten van de week, eindelijk goed weer ervoor, dat is het enige nadeel :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja heerlijk toch, om je was even buiten te hangen in het lentezonnetje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit een heel essentieel verschil zit tussen Kilowattuur en Watt/kiloWatt. De eerste gaat niet per uur (ook al zit het woord uur er in) maar is een hoeveelheid energie (apparaten als koelkasten en wasmachines gebruiken zoveel energie dat het niet handig meer is dit in Joule uit te drukken daarbij wordt meer gekeken naar het vermogen in Watt en wordt van daar uit het gebruik per uur berekend) Watt is een aanduiding voor de hoeveelheid joule per seconde aan energie; kiloWatt is niks anders dan dezelfde eenheid per factor 1000; Kilowattuur en staat gelijk aan 3,6 MegaJoule.
Een apparaat van 1000 Watt gebruikt dus in 1 uur tijd 1 Kilowattuur aan energie. Het energie gebruik van je wasmachine staat meestal aangegeven als het gebruik voor een 5kg was bij 60 graden.
Ter vergelijking: Een wasmachine met A-label verbruikt maximaal 0,95 kilowattuur (kWh) voor een wasbeurt van 5 kg op 60 ºC. Een wasmachine met C-label verbruikt 1,15 tot 1,35 kWh
( http://www.vrom.nl/pagina.html?id=9289#a90 ) Hoe lang een wasbeurt duurt mag je evt. zelf opmeten maar is minder belangrijk daarbij tenzij je de wasmachine gelijk met de waterkoker, de magnetron en de stofzuiger op dezelfde stop wil gebruiken.
Het hangt nogal af van de leeftijd van de machine, het gekozen wasprogramma en de wastemperatuur. Oudere machines gebruiken over het algemeen meer water tijdens het wasprogramma dan de huidige generatie, en hebben meer energie nodig om het water op temperatuur te brengen, doordat er in de loop der jaren wat afzettingen op het verwarmingselement achter zal blijven.
Naar het schijnt bestaan er tegenwoordig wasmachines die rechtstreeks op de warmwaterkraan aan te sluiten zijn, wat een beste kostenbesparing zou kunnen betekenen.

Als je het echt uit wilt pluizen, dan zul je alles op moeten tellen; aanschafwaarde van je wasmachine, alle gemaakte kosten voor eventuele reparaties, afgezet tegenover het aantal wasjes dat je tijdens de levensduur van de machine hebt gedraaid, de prijs van zeep, en monteer tijdelijk een extra water- en electriciteitsmeter tussen de aansluitingen met de wasmachine. Met wat simpel rekenwerk weet je 't zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal ik wel het duurste uit zijn van allemaal.
Ik was nog met een wasmachine van 38 jaar oud.
Een Aeg turnamat s,een bovenlader waar je de was nog moet overpakken in de cetrifuge als deze klaar is.
Een machine die mijn moeder in 1972 nieuw heeft gekocht.
Ik heb alle onderdelen ervan ,en er zit weing electronica in.
Je repareert hem met een hamer en een nijptang als het ware.
Stroom verbruik zal wel wat hoger zijn,maar ik draai altijd op nachtstroom.
Waterverbruik is ook meer ,maar de was wordt schoner door het vele spoelen.
En ben je wat vergeten dan ,zet je hem even af en doe het er bij in.
Cetrifugeren doet deze op 2800 toeren,en daar kan geen andere wasmachine tegenop.
Een droger komt mijn huis niet in,buiten als het kan.
En die paar centen meer aan stroomverbruik,waar ze allemaal over praten.
Haal je zondags eens een keer geen patat voor de hele familie,dan heb je de stroomkosten voor een maand er al weer uit.