Hoe reinig ik zelf een hoogpolig (stinkend) tapijt dat niet nat mag worden?

Het betreft een duur kleed dat inmiddels erg stinkt en professioneel laten reinigen kost bijna net zoveel als een nieuw gelijkwaardig kleed. Ik wilde er buiten de tuinslang op zetten maar de fabrikant van het tapijt zegt het volgende: "de latex zit tussen de rugzijde(weefsel)en de pooldraden en zorgt voor de verankering van de pooldraden aan het weefsel. Chemisch reinigen uitsluitend droog want nat,dus ook water(!),zorgt er voor dat de latex gaat oplossen en dat de hechting verdwijnt".
Ik heb heel internet afgezocht, maar kan niet de juiste manier vinden. Ik vind alleen reinigingskorrels die je in moet borstelen (onmogelijk ivm het hoogpolige, dan gaat het kapot). Ook heb ik gehoord van droge soda tussen de draden strooien, maar werkt dat? Zo ja; hoe moet dat precies? Hoeveel..hoelang inweken..etc?

Toegevoegd na 20 uur:
Svp geen links naar tapijtreinigingsbedrijven. Er zijn duizenden bedrijven die tapijten kunnen reinigen, maar het gaat mij er juist om het zelf te doen. Heb helaas geen volle portemonnee.

Picture for question
9 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Er zijn meerdere droogreinigers (poeders) te koop, informeer maar eens bij plaatselijke drogist, ff googelen levert een hoop informatie op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sonaya
9 jaar geleden
Uiteraard al gegoogled. Droogpoeders moet je inborstelen, dat is juist het probleem.