Mogen borden en broodplankjes van melamine in de vaatwasmachine en gaat de tekening er dan niet vanaf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Melamine servies is zeer geschikt voor de vaatwasser (en niet voor de magnetron).
Of de tekening van het servies afgaat in de vaatwasser hangt af van een aantal factoren:

Is de tekening op het servies aangebracht of in het servies? Met andere woorden: is er een laag melamine over de tekening aangebracht of is deze tekening echt op de bovenste laag melamine gedrukt/geschilderd/geplakt?

Afhankelijk van het schoonmaakmiddel dat je gebruikt in de vaatwasser kan de tekening op het servies snel of langzaam verkleuren. Het is voor servies met een tekening altijd beter dit niet in de vaatwasser te doen, als je het met de hand afwast blijft dit het mooist (als het niet stukgaat met de hand-afwas natuurlijk).

Staat er onderop het servies een merk/type/fabrikant? In dat geval kun je navragen bij de fabrikant wat de beste manier is van afwassen, dit is natuulijk de beste methode om je vraag te beantwoorden.